DEL

Wärtsilä har inngått kontrakter for levering av skipsdesign og komplett framdriftssystem til en stor tråler, «Gitte Henning», som verftet Western Baltija Shipbuilding i Litauen skal bygge for det danske rederiet Gitte Henning A/S.


( 02.04.2012 )

[raw]

Wärtsiläs design og framdriftsløsning kombinerer energieffektivitet og maksimal trekkraft under tråloperasjoner, samtidig som Wärtsiläs NOx-katalysatorer minsker NOx-utslippene fra motorene.

 

Designkontrakten omfatter alle tegninger og beregninger som verftet trenger for å bygge fartøyet. Pakken med framdriftsutstyr inkluderer en Wärtsilä 9L32 hovedmotor med ny design, gir, vridbar propell (CPP), HR-dyse, Wärtsilä 8L26 hjelpemotor, samt tilhørende utstyr – deriblant Wärtsiläs NOx-katalysator til begge motorene. I tillegg til dette skal Wärtsilä også utføre byggetilsyn for rederiet i hele byggeperioden til fartøyet.

 

For å redusere utslippene av nitrogenoksider (NOx) er begge motorene utstyrt med Wärtsiläs NOx-katalysator (NOR). Denne teknologien er basert på selektiv katalytisk reduksjon (SCR), som reduserer NOx-utslippene med 85-95 %. Katalysatorene er i stand til å senke NOx-utslippene til et nivå på 1,5 g / kWh. Dette er i samsvar med kravene i IMO Tier III, som forventes å tre i kraft i 2016.

 

– Ett av våre krav var at det nye fartøyet skulle imøtekomme IMO Tier III-kravene. Med dette fartøyet lever vi opp til framtidig lovgivning, og det harmonerer med policyen vår om å være et bærekraftig selskap. Videre sparer vi drivstoff med den totale fremdriftspakken, sier Henning Kjeldsen, eier av Gitte Henning A/S.

 

– Vi er veldig fornøyde med at Gitte Henning A/S har valgt Wärtsilä som leverandør av både design og framdriftssystem for selskapets nye fartøy. Ved å kombinere ekspertisen vår var vi i stand til å tilby en svært effektiv og miljøvennlig løsning som oppfyller eierens krav. Dette, i kombinasjon med en kort leveringstid, gjorde oss i stand til å vinne disse kontraktene, sier Johan Hansten, Director Segment Sales i Wärtsilä Finland.

 

Fiskefartøyet er planlagt overlevert til kunden i slutten av juli 2013. I drift vil den nye «Gitte Henning» fiske i danske og EU-farvann. Skipet er utrustet for å utføre pelagisk tråling, og har dobbel trål og 13 lasterom som kan romme totalt 3200 kubikkmeter fisk. Fartøyet vil bli den største pelagiske tråleren i den danske fiskeflåten, og det tredje fartøyet med samme navn som eies og drives av det danske rederiet. Den forrige «Gitte Henning» ble også designet av Wärtsilä Ship Design, tilbake i 2008.

 

– Den neste «Gitte Henning» vil være en modernisert og større versjon av skipet som eieren har i dag, og fartøyet er designet etter spesielle krav fra skipseieren. I den nye designen er både skrogdesign og tekniske løsninger om bord forbedret, med et overordnet mål om å heve miljøprofilen ved å redusere drivstofforbruk og skadelige utslipp. Wärtsilä har også optimalisert skipsdesignen og fremdriftsløsningen for å gi fiskefartøy maksimal slepekraft og best mulig energieffektivitet under tråloperasjoner, forklarer Ove Wilhelmsen, Managing Director, Wärtsilä Ship Design Norway.

 

– Foruten lavere utslipp og drivstofforbruk får vi et fiskefartøy med topp ytelser, spesielt designet for pelagisk tråling. Her er miljø og ytelse i balanse, sier Henning Kjeldsen i Gitte Henning A/S.

Faktaboks:
Lengde: 86,3 m
Bredde: 17,6 m
Dybde til første dekk: 10,2 m
Bruttotonnasje: 4400
Dybgang: 8,6 m
RSW-kapasitet: 3200 m3
Fart: 17 knop
Overnatting: 14 personer + hospital
Vedlagt illustrasjon: Den nye «Gitte Henning» (Kilde: Wärtsilä Ship Design)

[/raw]

INGEN KOMMENTARER

Comments are closed.