Den første japanske «Kaiten-zushi»-restauranten åpnet i 1958, og dette er et konsept hvor små skåler med ulike sushibiter fraktes i skåler eller fat på et transportbånd som går mellom bordene. Gjestene ser på fargen på skålene hva de koster og forsyner seg med den sushien de ønsker.

Restaurantkonseptet har blitt en suksess og en viktig del av japansk matkultur. Denne måten å servere sushi på, har også gjort det mulig å fastslå hva som er den mest populære toppingen på sushi. Sjømatselskapet Maruha Nichiro utførte en undersøkelse av preferansene til 13.595 kvinner og menn i alderen 15 til 59 år. Gjestene har oppgitt hvilke ulike toppinger de kjøper når de spiser sushi, som vist i oppsett under.

Topping Foretrukket av
Laks 47,3%
Akami (mager tunfisk) 33,5%
Chütoro (medium feit tuna) 29,8%
Hamachi/buri (hvitfisken amberjack) 28,3%
Ebi (reke) 27,9%
Negitoro (oppmalt tunakjøtt) 22,3%
Ika (akkar) 21,4%
Engawa (flyndre) 21,3%
Ikura (lakserogn) 19,1%
Aji (hestemakrell) 16,5%

 

I gjennomsnitt brukte gjestene 1514 yen per person når de besøkte en kaiten-zushi-restaurant. Nesten halvparten spiste laks hver gang, og dette ble derfor den mest populære toppingen. Samtidig var det flere som spiste tunfisk, siden tunfisk kommer i flere variasjoner. Tunfisk deles inn i mager, medium feit og veldig feit, så dette kan være kjøtt fra en og samme fisk, siden det er stor variasjon i fettinnhold i ulike deler av en tunfisk.