Nye Sunderøy tar i bruk topp moderne teknologi for å redusere utslipp og miljøpåvirkning, og for full utnyttelse av råvarene om bord.

Holmøys nye tråler, Sunderøy, er en av verdens mest avanserte fiskefartøy. Fartøyet ankom hjemmehavnen i Holmen utenfor Sortland i midten av november. I tiden etterpå ble det gjort noen testturer i området for å teste instrumenter, vinsjer og fremdriftssystemer. Alt ser bra, ut meldte rederiet etter testkjøringen.

Interiøret og møblene er i lyst og tidsriktig design i messa og fellesrom.

Forsinkelser

Rederiet kan opplyse om at ikke alt gikk etter planen under byggingen. Forsinkelser og et lengre opphold i Ålesund, på grunn av korona-utfordringer på vei nordover, var ikke helt etter planen.

-Vi er stolte av mannskapet vårt som har håndtert situasjon rundt byggeprosessen og ferdigstillelsen av tråleren svært profesjonelt. Nå gleder vi oss til det første mannskapet mønstrer på den første ordinære turen, skriver rederiet på sin facebookside. Dåpen stod hjemme i Sortland i starten av desember, og flere titalls skuelystne hadde tatt turen for å overvære begivenheten.

SUNDERØY er en hekktråler med trippel trål og pelagisk trål for fangst av fisk og reker i arktiske farvann.

Fjerde nybygg

Tråleren ble overlevert fra skipsverftet Astilleros Gondan Shipyard, som ligger i Figueras på den spanske nordkysten, i oktober. Dette er fjerde nybygg for Holmøy-rederiet fra Vesterålen, der alle er designet av Kongsberg Maritime. Men den første tråleren i den nye designserien er NVC 372. Alle har hatt ulike løsninger og ny moderne teknologi innenfor blant annet broløsninger og elektriske vinsjer. Sunderøy har total lengde på 77 meter og bredde på 17 meter, og prislappen er på rundt 400 millioner kroner.

Her er det god plass for servering av mat til et sultent mannskap.

En viktig faktor for rederiet er å oppnå et minimalt miljøavtrykk, noe som gjenspeiler det bølgeformede skroget og det hybride fremdriftssystemet, som reduserer fartøyets utslipp og miljøpåvirkning. Skroget er et såkalt «wave piercing-design » og dessuten isklasset. Bulbbaugen gjør at skipet har mindre vibrasjoner og fartstap i sjøen, og støyen fra baugen vil ikke forstyrre sensorer og maritim elektronikk som er montert i skroget.

Komforten i messa er det ikke noe å si på.

Hybrid fremdrift

Hovedmotoren er en dieseldrevet RollsRoyce-motor av merke Bergen B33:45, med 12 sylindre, 750 rpm og på 7500 kW. Motoren kan operere på lavt turtall ved hjelp av en batteripakke på 350 kW. Sammen med en hybrid akslingsgenerator (HSG-system) vil det bidra til å redusere energiforbruket og til et stabilt strømnett om bord. Marsjfarten vil ligge på 16 knop.

God plass og panoramautsikt fra styrhuset. Fra
skipperstolene styres alt av elektronisk utstyr.

De nye elektriske vinsjene er basert på PM-teknologi (Permanent Magnetic). Denne teknologien gir økt pålitelighet og mindre slitasje på vinsjmotoren, noe som reduserer nedetid og feil. Løsningen har vist seg å gi bedre kraftutnyttelse og respons i trommelen, som er en stor fordel ved bunntråling. Foruten vinsjene er det montert bommer og fire dekkskraner med ulik kapasitet.

Topp moderne maritim elektronikk er å finne på broa. Her har skipperen full oversikt over hele skipet og fisket.

Fiskehåndtering

Sunderøy er en topp moderne frysetråler, med trippel trål og pelagisk trål for fangst av hvitfi sk og reker i arktiske farvann. Nybygget er designet og optimalisert for bunnog mellomvanns tråling, og med et spesielt fokus på fiskehåndtering. Tråleren er utstyrt med moderne og automatisk fiskefabrikk for sløyd fisk og HG-produksjon, rekelinje for koking, samt fryseri og kjølelager med total kapasitet på 2250 m3.

Tråleren er utstyrt med moderne og automatisk fi skefabrikk for sløyd fi sk, HG-produksjon og rekelinje for koking. Alle biprodukter utnyttes.

Rederiet tar i bruk ny teknologi og monterer RSW-kjølesystem som skal pumpe iskaldt sjøvann inn i blødetankene. En egen melog oljefabrikk bidrar til god utnyttelse av restråstoffene og biproduktene om bord.

Om bord i Sunderøy er det lagt stor vekt på å ta i bruk nye teknologier og løsninger, som skal bidra til å øke mannskapets sikkerhet og komfort. Fartøyet har 26 lugarer til et mannskap på 29, samt messe og oppholdsrom. Interiøret er lyst og i tidsriktig design, og tilfredsstiller dagens krav til komfort.

Nye Sunderøy er en avansert fisketråler med det aller siste innen teknologi for å redusere utslipp og miljøpåvirkning.