Manish Kumar fra Frøya satt i ti år på det han selv var sikker på var en genial ide, og som han iherdig prøvde å få noen til å tro på. Men det skulle vise seg vanskelig, helt til han traff på Tore Lyng fra Raudeberg. Resultatet er en ATM-løsning for salg av laks, der du putter bankkortet inn i en automat, trykker på en knapp og vips så kommer det ut et fryst og benfritt laksestykke på 200 gram av topp kvalitet, pakket i vakuum.

Denne originale og geniale måten å selge laks på har alt blitt en suksess i Singapore. Det er også her Kumar og Norwegian Salmon PTE LTD, holder til. Selskapet er eid 50/50 av gründeren selv og investoren Tore Lyng, og landet er valgt som etableringssted fordi dette er det sikreste landet å satse i. Byråkratiske problemer er fraværende, det finnes ingen korrupsjon, økonomien og politikken er stabil og landet har ikke noe toll på varer, i følge Manish Kumar.

50 ATM-automater er allerede operative rundt om i Singapore. 30 nye vil være operative i juni og 20 til i juli. Om kort tid vil 100 taxier kjøre rundt i landet med reklame for Norwegian Salmon ATM. Manish Kumar regner med at de vil ha 200 automater i drift i Singapore i løpet av året. Foreløpig har de bare laget kontantløse maskiner, men det blir mulighet for også å betale med kontanter når nyheten lanseres i andre land som ikke er like langt fremme på elektroniske betalingssystemer.

Laksestykket på 200 gram kommer ut i løpet av 30 sekunder, og i Singapore er prisen 5,90 Singapore dollar (38 kroner). Hver enkeltautomat har kapasitet til 75 porsjoner, og laksen holder minus 20-25 grader i maskinen. Firmaet reklamerer med en holdbarhet på 24 måneder. Det finnes både doble (plass til 150 laksestykker) og enkle automater. Et laksestykke på 200 gram er normalt nok til et måltid for to personer i denne delen av verden, siden laksen ofte er en av mange ingredienser i et måltid. Og for den som måtte være i tvil, så er laksen som kommer ut av maskinene, norsk laks av ypperste kvalitet, og som også er pakket i Norge.

Drosjer kjører rundt med reklame for den norske ATM-løsningen. Foto. Norwegian Salmon.

-I løpet av fem måneders drift har vi fått 100 prosent positive tilbakemeldinger, og virksomheten vokser stabilt og godt, akkurat slik vi ønsker. Interessen rundt nyheten har vært enorm. Det var for eksempel en blogger som la ut en video av hvordan ATM-løsningen vår fungerte. Den ble raskt sett av en millioner mennesker. Og dette var en tilfeldig blogger som ikke var knyttet opp mot oss på noen som helst måte, sier en begeistret og entusiastisk Manish Kumar da vi tok en prat på standen hans på Thaifex.

Kumar og hans kompanjong, Tore Lyng, har store planer for ATM-løsningen for norsk laks, som gjør at folk enkelt kan få tak i hovedingrediensen til en middag uten å måtte gå inn i en stor matvarebutikk eller kjøpesenter. De har hele verden som marked, og flere har alt sagt at de ønsker løsningen, som blant annet firma fra Thailand, Canada og Sverige. Norwegian Salmon har lagt opp til franchise for løsningen sin. Det finnes også planer for porsjonspakninger av røkt laks i ATM-maskinene. I de doble er det mulig å ha fersk laks på ene siden og røkt på den andre.