I slutten av september i fjor inngikk Sletta Verft kontrakt med Hellodden AS og reder Rolf-Inge Johansen om bygging av en ny fiskebåt, utrustet for snurrevad. I begynnelsen av januar i år ble den flotte snurrevadbåten, med samme navn som rederiet, overlevert sine eiere fra fiskeværet Sørvågen i ytre del av Lofoten.

Det er en godt utrustet 14,9×6,5 meter stor fiskebåt Johansen har fått overlevert fra verftet i Mjosundet på Nordmøre. Dette er Sletta Verft AS sitt bygg nummer 161. Nybygget er laget i stål, og den er på alle måter godt utrustet, både med hensyn til både instrumenter og utstyr. Prislappen lyder på 28 millioner kroner.
Etter overlevering gikk turen rett til Sørvågen for å få montert inn bløggelinje, før det etter hvert var planen å gå på snurrevadfisket. Driftsgrunnlaget for det nye fartøyet er, i følge Fiskeribladet, 388 tonn torsk, 437 tonn sei og 687 tonn hyse, og fisket vil foregå i Lofoten og Finnmark.

Hovedmotor i «Hellodden» er en Nogva/Scania Marine DI 1671 M, som yter 625 hk ved 1.800 omdreininger. Videre finnes det to hjelpemotorer om bord, også disse fra Nogva Motororfabrikk, men av merket John Deere. Disse er på henholdsvis 115 og 48 kW, den siste beregnet som havneaggregat. Gir og propell er av typen Finnøy G30FK (gir) og P39.13.170,4 (propell, vribar).
Det finnes en rekke kjente leverandører til dette nybygget. Som nevnt er Nogva Motorfabrikk en stor leverandør på det motortekniske. Verdt å nevnte er også Erling Haug, som har levert brannslukningsutstyr (utenom brannslukningssystemet i motorrommet, som kommer fra Florø brannvernsservice) og annet sikkerhetsutstyr, som brannteppe, brannøks, livbøyer, nødraketter, redningsdrakter, flåter med mer.


Møbler kommer fra Troldmyr Møbelfabrikk mens møbeltrekking er gjort av Flatraker industrier. VestJet Pump system har levert diverse pumper mens Lofoten Hydraulikk har levert pumpene til hydraulikksystemet. Det finnes også en rekke andre kjente leverandører til Hellodden, som blir for mange å ta med her.