DEL

Med et firmanavn som ”Taste of Norway” trenger du ikke lange forklaringer på hvor produktene dine kommer fra. Det er heller ikke helt tilfeldig at den amerikanske sjømataktøren har Norge med i navnet. Eier Erik Torp fra Philadelphia er opprinnelig norsk. Da navn og domene var ledig, ble planene om salg av produkter fra laks og ørret fra Norge raskt en realitet.


( 02.05.2012 )

[raw]

Vi møtte gründeren på hans første messedeltakelse, på Boston Seafood show i mars. Der hadde firmaet egen flott utstilling hvor det ble servert smaksprøver fra ulike norske produkter. Torp hadde med seg to kollegaer, Jonas Vesterberg og Terry Dougherty. Tydeligvis var det nødvendig å være tre på denne godt besøkte messen, for til tider var det nærmest kø utenfor standen.

Fenomenal respons
-Vi er storfornøyd med messen og interessen for våre produkter fra de mange besøkende. Responsen har rett og slett vært fenomenal, sier Erik Torp når vi er innom på messens siste dag. Han legger til at han også er særdeles fornøyd med firmanavnet, og at det var ledig når han fattet interesse. Nå har han enerett på navnet.

Taste of Norway har eksistert i rundt ett år. Men den virkelige store ilddåpen i markedet skjedde på den store internasjonale messen i Boston. Foreløpig er satsningen rettet mot USA alene, med kaldrøkte, varmrøkte og gravede produkter fra norsk laks og ørret. Taste of Norway har også porsjonspakninger fra fersk laks for koking, steking eller grilling, lakseburgere og krabbeklør fra Norge i sin produktportefølje.

Jobber som skipsmegler
Firmaet er lokalisert i Philadelphia, som også er hjembyen til gründeren. Torp har bodd i USA siden 1968, da han kom hit for å arbeide som skipsmegler. Men engasjementet på opprinnelig 18 måneder ble til noe langt mer. I dag har han tre døtre som alle bor i USA. Av opprinnelse er han Fana-gutt fra Bergen. Selv om han er amerikaner like god som noen, har han fortsatt sitt hjerte i Norge. Norsken er perfekt, og han tilbringer seks uker hver sommer i hjemlandet.

Erik Torp driver fortsatt som skipsmegler i hjembyen. Men sjømatbransjen virket interessant og spennende, og dermed var veien kort til etablering av Taste of Norway. Og foreløpig har satsningen svart til forventningene, og vel så det. Han har likevel ingen planer om å gi seg med skipsmegling med det første.

Stort potensial
I følge daglig leder Jonas Vesterberg har selskapet markert seg i det amerikanske markedet med produkter av høy kvalitet fra de beste produsentene i Norge. Det at laks inneholder mye Omega 3 betyr mye blant konsumentene i USA, noe det også skrives masse om for tiden i ulike tidsskrift. Det er også mye fokus på at det må bli en reduksjon i usunne matvaner i landet.

Vesterberg tror derfor at selskapets produkter har et stort potensial i USA. Det kan for øvrig nevnes at det er han, med sin svenske opprinnelse, som har kjørt hele prosessen med å promotere det nye selskapet. Han har fra før lang erfaring med internasjonal markedsføring. Vesterberg har vært og er fortsatt en verdifull samarbeidspartner til Torp, og foreløpig en av tre ansatte i selskapet. Taste of Norway sin målgruppe er store supermarkedskjeder i USA, og foreløpig har de lykkes godt med sin introduksjon i markedet.

 

[/raw]

INGEN KOMMENTARER

Comments are closed.