-Den nye innebygde tørrdokken gjør oss uavhengig av vær, temperatur og årstid, forteller administrerende direktør ved Moen Verft, Paul Ingvar Dekkerhus. Øker kapasiteten Tilgangen på ordrer i år har vært god for Moen Verft, og Dekkerhus kan røpe at utsiktene for neste år ser bra ut. Mye på grunn av det nye overbygget. Han tror […]

-Den nye innebygde tørrdokken gjør oss uavhengig av vær, temperatur og årstid, forteller administrerende direktør ved Moen Verft, Paul Ingvar Dekkerhus.

Øker kapasiteten

Tilgangen på ordrer i år har vært god for Moen Verft, og Dekkerhus kan røpe at utsiktene for neste år ser bra ut. Mye på grunn av det nye overbygget. Han tror det vil ha en betydelig effekt på ordretilgangen fremover.

-Vi kan, med den nye dokken, tilby fasiliteter ingen andre kan tilby, og som gir tilnærmet like forhold hele året med tanke på temperatur, duggpunkt og så videre. Det gir et godt klima når det gjelder maling, forteller han videre.

-For kundene våre handler det om å bruke kortest mulig tid på verkstedopphold, og maksimal driftstid på fartøyene. Det er kostnadseffektivt for kundene, og vi øker vår kapasitet ved å kunne foreta flere dokkinger gjennom året, fortsetter han.

Spesielt gjelder det å få ned herdetiden på malingsoppdrag, noe som er en vinn-vinn-situasjon for både rederi og verft. Riktig lufttemperatur har mye å si for malingsoppdrag på fartøyer i dokk, ettersom man ofte påfører minst tre strøk inkludert grunning. En isolert hall gjør også at verftsarbeiderne og fartøyets mannskap får bedre arbeidsforhold og HMS. Fallulykker som følger av regn, snø og ising, som fører til glatte underlag, er dermed eliminert, ifølge Dekkerhus.

Med den nye isolerte dokkhallen kan Moen Verft ta inn større fartøyer.

Vinterisolert hall

Den nye tørrdokken vil ha kapasitet til å ta inn fartøy opp mot 100 meter, og den blir vinterisolert med vannbåren varme i hele dokkhallen. Det er plassert to kolektorer som henter varme fra bunnen av sjøen utenfor, hvor temperaturen er stabil. Vannet varmer dokkhallen gjennom mange hundre meter med rør som er nedstøpt i dekket i hallen.

I tillegg til vannbårenvarme monteres det varmevekslere i ventilasjonsanlegget som gjenvinner varmen i hallen, slik at den holder en høyere temperatur inne enn utenfor. Samtidig ivaretar man varmeenergien fra grunnfjellet i dokka, og i fartøyene som dokksettes.

-På den måten kan vi ivareta klima og bruke energi på en god og mer effektiv måte. Det betyr lavere driftskostnader og betydelig besparelser av miljø. Vi har full kontroll på klima og temperatur, samtidig som vi scorer høyt på en rekke av FNs bærekraftsmål, sier Dekkerhus, som også leder et sterkt industrikonsortium som planlegger å bygge verdens første hydrogendrevne servicefartøy for havbruksnæringen.

Moen Verft har inngått kontrakt med ABT Bygg AS for bygging av dokkhallen. Arbeidet med overbygget startet i sommer, og skal stå ferdig ved årsskiftet.

-Da har vi lovet at vi skal ta inn våre første kunder i den nye hallen, sier Dekkerhus. Hele anlegget vil stå klart i slutten av mars.

Lærling Olav Sørhaug og Paul Ingvar Dekkerhus hos Moen Verft er enig i at interesse og lærevillighet er viktige egenskaper for å bli dyktige fagarbeidere.

Lokalt eierskap

Med en ny tørrdokk satser verftet på Otterøya mot større fartøy, mens mindre fiskebåter og servicebåter vil ha mulighet til slipsetting ved verftets avdeling i Kolvereid.

-Vi har mange oppdrag for havbruk og fiskeflåten, samt ferger og fraktefartøy. Mens fiskeflåten har service etter vintersesongen og utover høsten, legger havbruk sine servicer til første halvår. På den måten har vi kontinuerlig oppdrag gjennom hele året.

Verftet på Otterøya har 64 ansatte, og er et av tre skipsverft i Moen-gruppen. De er en aktiv bedrift med tanke på rekruttering av ung, lokal arbeidskraft.

-Vi har lokale eiere med sterkt engasjement i lokalmiljøet, og som satser kraftig i en vanskelig tid. Da er det trygt med en bedrift som står stødig. Vi har en høy andel av lokalt ansatte, og har en stor andel unge folk. Det mener vi er et fortrinn for oss, og vi leier kun inn ekstra personell for å ta unna toppene. Det har vært mye oppdrag under coronaen, og da har vi måtte gitt fra oss oppdrag til andre verft, sier Dekkerhus.

Han forteller at etterspørselen etter fagarbeidere og personer med høyere utdanning er stor, samtidig som de får en del henvendelser fra folk. Mange har opptil flere fagbrev, både innen sveising og mekaniske fag.

Den nye dokkhallen skal stå klar ved årsskifte.

Interessert og lærevillig

Lærlinger er en viktig del av rekruttering og opplæring av fagarbeidere. Dekkerhus forteller at de har flere egenskaper de ser etter når de intervjuer potensielle lærlinger:

-Vi er ute etter de beste i faget. De som er interesserte og lærevillige i faget, har gode referanser og oppmøte fra skolen og som står på. Har man det kommer man langt. En av de som har kommet gjennom nåløyet til Moen Verft er Olav Sørhaug fra Rørvik. Han har vært lærling som motormekaniker i ett år, og tar fagbrev etter to års læretid.

-Det er en veldig variert arbeidsdag, med nye utfordringer hver dag. Det liker jeg. Dessuten er det et ungt og godt arbeidsmiljø her, og jeg kjenner flere jeg gikk på videregående sammen med, forteller han. Sørhaug er enig med Dekkerhus i hva som kreves for å bli en god fagarbeider.

Han legger til at skolen og verftene i regionen har vært flinke til å ha gjort TIP-utdanningen (teknologiog industrifag) og mulighetene synlige. Selv er han vokst opp på gård og bestandig vært interessert i å skru på kjøretøy og utstyr.

-Jeg satser på motormekaniker, og håper på videre jobb her på Moen, sier han. Med litt skryt fra sjefen sjøl er utsiktene gode etter endt læretid.

-Han er en dyktig lærling og fortjener ros, sier Dekkerhus.

Illustrasjonen viser hvordan den nye dokkhallen og maritime industriparken på Purkholmen, Ottersøya, vil bli seende ut når området er ferdig utbygd. ILLUSTRASJON: MOEN-GRUPPEN.

Fakta Moen Verft Ottersøy

Tørrdokk på 100 x 25 meter. Beliggenhet i Purkholmen industripark, Ottersøy. Ingen begrensninger på tonnasje. Vedlikehold, ombygging, overfl10atebehandling. Motor og maskinering. Kran, hydraulikk, VVS, navigasjon og skipselektriske arbeid

Ny kaianlegg skal kunne ta imot fartøy opp mot 150 meter.