DEL

En fiskehandler har ikke lov til å selge tint fisk som fersk. Er ikke fisken frossen en, to eller flere ganger blir han derimot nødt til å fortelle når fisken ble fisket. Forbrukeren skal vite hvor gammel fisken er.


( 07.01.2010 )

[raw]

Kjøper du en pakke med Findus marinert ørret eller laks er denne først sent til Thailand med båt. Kjøper du fryst torsk av samme merke har den vært på Kinatur. Det er sikkert ingenting galt i det. Men hadde Findus sent fisken tilbake til Norge med fly, etter tining og foredling i ett eller annet fjernt land, ville de bli pålagt å merke denne klart og tydelig som ”Har vært fryst”.

 

Fersk fisk skal i prinsippet være bedre enn fryst fisk. De fleste kjente kokker sverger til ferskt råstoff. Hvor fersk fisken skal være er det delte meninger om. Nytrukken torsk som faller fra hverandre i gryta er nok vanskeligere å servere på en restaurant enn torsk som har fått ligge i lettsaltet kaldt vann over natta for å trekke ut blodrester. De fleste restaurantgjester vil nok foretrekke å bli presentert et stykke som henger sammen og ser fint ut på tallerkenen, fremfor en haug med småbiter, løse bein og skinnfiller. Men hva er ferskest?

 

Nye regler sier at kunden skal vite når den ferske fisken gikk i trålen eller garnet. Når fiskehandlerne på torget i Bergen gang på gang har fått påpakning fra Mattilsynet fordi de etter sigende har solgt fisk som har begynt å sprelle igjen, er det på sin plass at kunden blir beskyttet. Han skal ikke påprakkes halvraket torskefilet.

 

Bør det ikke på en torskepakke fra Findus klart og tydelig stå at fisken ble fisket den og den dag, sløyd og bløgget før den ble lagt på kjøl en ukes tid. Deretter fryst og sendt på en gjerne seks ukers reise til Kina. Tint og bearbeidet, for så å bli fryst og sendt på en ny og lang reise.

 

Det er temperatur og hygiene som sørger for at fisk holder lovet kvalitet og tilfredsstiller krav til matvaresikkerhet. Fire dager gammel fisk kan være halvt råtten, mens fisk som er 12 dager gammel nesten som nytrukket.

 

Datomerking av fersk fisk blir å lure kunden. Hva vet vel kunder flest om forskjellen i kvalitetsforringelse på feit makrell og mager lange? De vil vite at fisken holder god kvalitet.

 

Jeg sier ikke at Findus sin torsk, sei, ørret eller laks er av dårlig kvalitet. Men har ikke kunden like stor rett på å få vite hvordan denne fisken har blitt behandlet, som han har til å få vite når torsken han skal kjøpe ble fisket? Er det rett at Findus skal selge fisk som har både blitt tint og frossen igjen, i konkurranse med produsenter i Norge som leverer fisk som er fryst fersk og ikke tint igjen? Kundene leser ikke små skrift på baksiden av pakken med fryst fisk.

 

Det store flertall av norske konsumenter ser på pris, pris og atter pris når de kjøper fisk. Det finnes fiskegrateng, hvor en må være sporhund for å finne spor av fisk, udelikat liten seifilet i blokk, geleaktige fiskefingre laget av en merkelig blanding av kolmule og blekksprut, billige frosne laksekoteletter hvor blodranden ikke er fjernet og avmagret laks som ville bli returnert fra franske supermarkeder. Norske forbrukere kjøper. Fiskarlaget protesterer mot import av vietnamesiske pangasius. Norske forbrukere kjøper likevel pangasius. Norsk oppdrettsnæring har lært dem at pris er viktigere enn kvalitet.

[/raw]

INGEN KOMMENTARER

Comments are closed.