– Hvordan kan norsk sjømatnæring best rustes for Brexit? – Og hva må sjømatprodusenter gjøre for å tilpasse seg en ny generasjon sjømatspisere? Det er noen av temaene på plakaten under Sjømatrådets seminar i London 24.januar.


( 16.01.2018 )

Over 120 representanter fra norsk og britisk sjømatnæring møtes til Norwegian – UK Seafood Summit i London i neste uke. På programmet står ikke uventet flere innlegg om de utfordringene næringen står foran i forbindelse med det forestående Brexit, men også hvilke trender innen sjømat, handel og konsum som rører seg i dette viktige markedet.

Variert program

– Vi er svært fornøyde med programmet som vi har fått på plass. Det er mye usikkerhet i næringen rundt hva som vil skje med norsk sjømateksport ved forskjellige utfall av Brexit, og vi håper at denne konferansen vil gi folk en bedre forståelse for problemstillingene og ruste næringen for det som kommer, sier Sjømatrådets fiskeriutsending i Storbritannia, Hans Frode Kielland Asmyhr.

Tre eksterne foredragsholdere fra blant annet NFFO, Seachill og Sakana consulting skal holde innlegg relatert til Brexit under konferansen. I tillegg vil både administrerende direktør i Norges sjømatråd, Renate Larsen, og statssekretær i Fiskeridepartementet, Veronica Pedersen Åsheim, bidra med innlegg.

– Den andre halvdelen av konferansen vier vi til den yngre generasjon og fokuserer på hvordan sjømatnæringen må tilpasse seg en ny type forbruker. Vi har spennende foredrag om dette på programmet fra organisasjoner som Seafish og The Brand Incubator, sier Asmyhr.

Sjømatnæringen må henge med

Storbritannia opplever som mange andre land et fall i sjømatkonsumet, og det er spesielt den yngre garde som velger vekk sjømat til fordel for andre proteinkilder. Dette skjer til tross for at det er et økende fokus på helse og bærekraft blant yngre konsumenter.

– Storbritannia er et marked der trender skapes, og det er viktig å ha en god forståelse for det som skjer her. Eksplosjonen i netthandelen, sosiale medier og en yngre generasjon med lite tid, begrenset kunnskap om matlaging og andre drivere enn tidligere generasjoner er aspekter der det britiske markedet ligger foran – og vi i sjømatnæringen må henge med om vi skal vinne nye konsumenter, sier Asmyhr.

Arrangementet som holdes på The Berkeley Hotel i London 24.januar er snart fullbooket, men Asmyhr sier at det fortsatt er noen ledige plasser for norske eksportører som ønsker å delta.