Jobi Værft i Strandby, som ligger mellom Frederikshavn og Skagen, har overlevert nybygget HG281 Line til rederiet S281 Line ApS i Hirtshals. Elin er 24 meter lang og 7,6 meter bred og utstyrt for fiske etter både sjøkreps, konsumfisk og industrifisk.

Rederiet har skiftet ut S281 Line, en 17,49 lang tråler. Den er solgt, har fått ny eier i Hanstholm og har skiftet navn til Mercy. For mannskapet på nye Elin betyr det at de nå har fått en moderne og rommelig båt på 24 meter. Båten som ble skiftet ut var 17,49 meter lang og 5,7 meter bred, og bygget ved verftet Christ Sp i Gdansk, Polen, i 2002. Den er fortsatt ingen gammel, slitt båt, men atskillig mindre enn det nybygget.

Elin ble døpt ved verftets kai 10. oktober. Coronapandemien gjorde at båten gikk rett på fiske uten noen festligheter.

Bak rederiet finner vi Elin Virgardottir Tindskard. Hun er datter av Virgar Tindskard, som eier det 75 meter store pelagiske fartøyet Beinur. Elin er også, ifølge dansk skipsregister, eier av en annen liten båt, Brestur. Den båten har lengde på 9,9 meter og er bygget ved Faaborg Værft i 2009.

Med to doble tromler kan det skiftes mellom ulikt fiske på kort varsel.

Fokus på gode arbeidsforhold

Ifølge Dansk Fiskeritidende sier Elin at oppgraderingen til nytt fartøy ikke bare betyr at fasilitetene om bord har blitt modernisert. Det er også nøye gjennomtenkt hvordan mannskapet skal få bedre arbeidsforhold. Blant annet blir de nå skånet for tunge løft. Nytt fartøy betyr også at det er bedre muligheter for å sikre kvaliteten på fangsten.

Det er lagt vekt på at mannskapet skal ha trivelige forhold om bord. Dagrommet er romslig og byr på god plass.
Det er lagt vekt på at mannskapet skal ha trivelige forhold om bord. Dagrommet er romslig og byr på god plass.

Coronapandemien gjorde at det ikke ble noen mulighet til å arrangere noen festligheter i forbindelse med overtakelsen. Fartøyet gikk derfor rett på fiske, og har de siste ukene trålet i Skagerak nord av Hirtshals. Fangstene har blitt levert til Hirtshals Fiskeauktion, som nok er svært glad for å ha fått et nytt effektivt fiskefartøy som hører hjemme i havnen.

Med matglade dansker som mannskap er det selvfølgelig en moderne og stilfull kombinert bysse og messe.
Med matglade dansker som mannskap er det selvfølgelig en moderne og stilfull kombinert bysse og messe.

Velutstyrt fartøy

Det er Jobi Værft A/S som har hatt hovedentreprisen på fartøyet, mens ShipCon ApS i Frederikshavn har stått for design. Skroget ble bygget i Stettin i Polen og ankom Strandby den siste uken i mars. Hovedmotor er en Mitsubishi S6R2 med ytelse på 480 kW. WestDiesel Engineering A/S har levert både denne og en John Deere hjelpemotor med ytelse på 109 kW.

Mannskapet har fått praktiske og romslige lugarer.

Som svært vanlig på danskbygde fartøy har Hundested levert propell og reduksjonsgir. Styremaskin er levert av AS:Scan i Hvide Sande, mens Skagen-firmaet Topcoat A/S har stått for overflatebehandling. Isolasjon og innredning er utført av Norisol A/S i Frederikshavn, mens Marine-El A/S i Hirtshals har stått for all elektrisk installasjon.

SeaMech A/S har levert og installert all elektronikk, navigasjonsog fiskeleitingsutstyr. Kjølerom og ismaskiner er installert av Skagen Køleteknik ApS, mens all dekkshydraulikk er levert av Kynde og Toft i Thyborøn.

Mannskapet har fått praktiske og romslige lugarer.

Stort lasterom Båtens lasterom er utstyrt med skott som gjør det mulig å skille ulik fangst. KM Fish Machinery A/S/Jobi Værft A/S har bygget en effektiv fabrikk for rask sløying og pakking av fangst. Sammen med to doble nett-tromler gir det mulighet for raskt å kunne skifte fra for eksempel fiske etter sjøkreps til hvitfisk eller til industrifisk.

Det neste nybygget Jobi Værft A/S skal levere blir HM95 August, en kombinert garnog snurrevadbåt med lengde på 17 meter.

En effektiv fabrikk sørger for at fangsten kan sløyes, sorteres og pakkes før den leveres til auksjon.
En effektiv fabrikk sørger for at fangsten kan sløyes, sorteres og pakkes før den leveres til auksjon.