Det tradisjonsrike verftet Orskov Yard går mot vinden i en tid hvor lave oljepriser har gitt færre oppdrag på offshore fartøy. De har fått levert en ny flytedokk, og er nå rustet med to tørrdokker og to flytedokker, klar til å ta imot flere fiskerfartøy.

Når Kystmagasinet besøker Orskov Yard, ligger det ett norsk og to tidligere norske fiskefartøy ved verftet. Det ene er ringnotbåten Brennholm. De skal skifte motor. En tretten år gammel Caterpillar med ytelse på 6870 hestekrefter skal erstattes av en Wärtsilä 32 som gir 300 hestekrefter ekstra. Hensikten er ikke å få en kraftigere motor, men å redusere utslipp.

For å få motoren ut og motor inn skjæres det hull gjennom skottene mellom maskinrom og RSW-tankene. Så løftes motoren opp og den nye senkes ned og skiddes akterover til der den skal stå. I tillegg skal det installeres en urea-katalysator for å rense eksosen for NOx. Når Brennholm forlater Orskov yard etter cirka åtte uker, tilfredsstiller fartøyet kravene til IMO NOx Tier III, har fått drivstofforbruket redusert med tretten prosent, samt over femti tonn mindre årlig utslipp av NOx.

Norske Skipsholmen blir grønlender

Ved kai ligger også den pelagiske båten Livid, med Kuummint på Grønland oppgitt som hjemmehavn på akterskipet. Bare noen dager tidligere het fartøyet Skipsholmen, men er best kjent som Strand Senior, et navn fartøyet hadde fra det ble bygget i 1991 til i forfjor. Fra Orskov Yard skal fartøyet først til Reykjavik. Selv om det har grønlandsk flagg eies det av det islandske rederiet Brim Ehf.

Ved en av verftets andre kaier ligger den 99,5 meter lange tråleren Jawhart Al Wusta. Hjemmehavnen er Port Sultan Qaboos i Oman. Frem til april var fartøyet kjent som krilltråleren Juvel. I juli 2018 var det brann om bord mens tråleren lå i havn i Montevideo i Uruguay. Tråleren ble slept over Atlanterhavet, og i april i år solgte Aker BioMarine tråleren til omanske Al Wusta Fisheries Industries LLC, også kjent om Oman Pelagic. Tråleren skal nå fiske i Omangulften og Det Indiske Hav etter hestmakrell og makrell. Den skal sorteres og fryses om bord.

Den nye store flytedokken settes etter planen i drift i januar.

Større fokus på fiskefartøy

Disse tre båtene illustrerer godt hva slags fiskefartøyer verftet arbeider med. I mange år har verftet vært blant de ledende på reparasjoner og vedlikehold av offshorefartøy. Men det markedet er sterkt redusert på grunn av den lave råoljeprisen.

– Vi utfører fortsatt mye arbeid på supplyskip, ankerhåndteringsskip og andre store offshorefartøy. Men vi har også besluttet å ha et større fokus på fiskefartøy. Når den nye dokken er klar til bruk vil det styrke oss i dette markedet, sier administrerende direktør Lars Fischer til Kystmagasinet.

Han kan fortelle at det 62 år gamle verftet, som før het Ørskov Christensens Stålskibsværft, stoppet å bygge skip for 18 år siden. Nå er det reparasjoner, ombygginger og vedlikehold som er fokus.

Den nye dokken er bygget i Tyrkia. Investeringen gjøres tross lav oppdragsmengde i offshoresegmentet.

Mange fiskefartøyer på referanselisten

Siden januar 2017 har verftet utført arbeid på 61 store fiskefartøy. Blant de norske er Manon, Slaatterøy, Brennholm, Grimsholm, Skipsholmen, Juvel, Harvest, Norderveg, Malene S og Hardhaus. Flere av disse har benyttet verftet flere ganger.

– Vi har rederier på begge sider av Atlanterhavet som benytter oss. Blant fartøyene vi har utført arbeid på er 23 hjemmehørende på Grønland eller i Danmark. 16 er norske fartøy, mens hele 11 er canadiske og fem irske, forteller verftets salgssjef Jan Henry Sørensen.

Krilltråleren Juvel har fått nytt navn og bygges om for fiske etter makrell i omanske farvann.

11 kanadiske trålere

En kundegruppe som skiller verftet fra mange andre verft, er at det finnes fem canadiske rederier blant dem som benytter verftet. Det burde klart indikere at verftet kan være verdt å vurdere uansett hvor en hører til på norskekysten. Deres største canadiske kunde, Baffin Fisheries, holder til på Baffinøya, over 2300 sjømil fra Frederikshavn. Til sammenligning er det rett over 1100 sjømil til Nordkapp. Orskov Yard er et stort verft med 220 egne ansatte. En del fiskebåtredere foretrekker mindre verft for å kunne få tatt raske beslutninger.

– Det første som skjer når et fartøy anløper er at de får en prosjektleder som de skal forholde seg til. Vi har daglige prosjektmøter for at det hele tiden skal være god kontakt med rederiet og full kontroll med fremdrift. Vår størrelse, og ikke minst at vi har lokale underleverandører som kan utføre alle de oppgaver vi ikke har selv, betyr at vi er svært fleksible. Er det noe som haster har vi alltid ressurser som kan flyttes på, forklarer Fischer.

Brennholm skal bytte hovedmotor og få installert NOx-katalysator.’

Størst dokkapasitet i Nordjylland

Ingen andre danske verft som arbeider mot fiskebåtsegmentet kan konkurrere med Orskov Yard når det kommer til dokk-kapasitet. I august kom verftets splitter nye dokk fra et tyrkisk verft. Den har en lengde på 180 meter, dybde over kjølblokk på 8,5 meter, innvendig bredde på 30 meter og løftekapasitet på 10.000 tonn. Den skal være i drift i januar.

Fra før har de en tørrdokk med lengde 215 meter og bredde på 34 meter og en tørrdokk med lengde 170,6 meter og bredde på 25,4 meter, samt en flytedokk med lengde 115 meter og innvendig bredde på 24,6 meter. Løftekapasiteten til flytedokken er 4200 tonn. I tillegg har verftet hele 323 meter med kai med dybde på åtte meter.

Selv om verftet de siste tre årene har utført arbeid på over seksti fiskefartøy, utgjør disse bare 15 – 20 prosent av fartøyene som har utnyttet verftets tjenester i denne perioden. Med enda en dokk klar til bruk i januar, håper de det at enda flere fiskebåtredere velger Orskov Yard.

Administrerende direktør Lars Fischer (t.v.) og markedssjef Jan Henry Sørensen vil nå øke andelen store fiskefartøyer blant kundene.