Ringskjær er en 10,99 meter dekket Malo-sjark med en bredde på ca. 4,45 meter. Båten la fra kai i Kristiansund på vei hjem til Roan, rett før jul. Mottaker av bygg nummer 1646 fra Jemar Norpower er Ringskjær Roan ved reder Arve Kristiansen.

Nybygget har stor dekksplass og et lasterom på hele 18 kubikkmeter. Det romslige styrhuset har en sittegruppe med panoramautsikt. Bysseseksjonen ligger på babord side oppe, og den er blant annet utstyrt med keramisk koketopp. Kabolabrenner og Nogva Aggregat QLS 7,5 er installert som ekstra varmekilder om bord. Nede finnes tre lugarer, et stort bad med gulvvarme og elektrisk WC, vask, dusj og skap.

Sjarken er rigget for garn med dekksutstyr fra Lorentzen Hydraulikk AS, som består av en 1200 kg garnhaler, garnlegger, bomvinsj/sving/løft. Et dobbelt skylle/bløggekar fra Smådal Mekaniske hører med til utstyret. Det samme gjør tørke/vaskerom på dekk med toalett. Nybygget er ellers utrustet med sidepropell både foran og akter. Ringsjær har også midtskott og er godkjent til å kjøre bulk.

Sjarken er utrustet med en Nogva Scania D109 70 M, 9,3 liters hovedmotor, som yter 300 hk ved 1800 o/min. Giret kommer fra samme produsent, og er av modellen Nogva HC-168. Til giret er det koplet et Nogva 3-vinget vribart propellanlegg. Begge sidepropellene kommer fra Sleipner. De er hydrauliske og er på 320 hk hver.

– Vi er godt fornøyd med året 2020, tross Covid19. Selv i en turbulent tid opplever vi interesse for våre båter og vi er optimistiske for 2021, sier salgssjef Nina Ersnes Hansen i Jemar Norpower AS.

Verftet har hatt høy produksjon gjennom hele 2020, og Ringskjær er tredje sjarken som ble levert dette året fra Sørholmen i Kristiansund. I tillegg har levert de to arbeidsbåter til Equinor sist sommer. Ordreboka for 2021 har allerede begynt å fylles opp, og ved starten av året ser det ut for at dette vil bli like hektisk som det foregående for produsenten. To sjarker, en lettbåt og tre båter til leppefiske er alt kontrahert, og skal leveres i år.

Leverandører:

Lys inne fra Hella Nor Marine, elektronisk utstyrspakke fra Navico, elektronikk fra Retronic, kabolabrenner fra Farco AS, motor og aggregat fra Nogva, sidepropell, hydraulikk og styring fra Sleipner AS og SEA-TEK, dekksutstyr fra Lorentzen Hydraulikk AS, styrestol fra Nor-Sap, fendre fra PUR fender, dører fra Libra, interiør fra Troldmyr Møbelfabrikk, vindu fra Strigin Säkerhetsglas AB, skylle/bløggekar fra Smådal Mekaniske og motorroms vifte fra Transmotor Norge AS.