DEL

Boston Seafood Show og Seafood Processing America åpnet dørene til sin 30. messe søndag morgen. I løpet av en times tid var det tett med besøkende rundt de 1.700 standene i den enorme utstillingshallen. Men du skulle lete litt for å finne norske firma på denne viktige møteplassen. Det kan virke som om norske eksportører av sjømat ikke helt ser viktigheten av det store sjømatmarkedet i USA.


( 21.03.2011 )

[raw]

Men for en norsk besøkende var det enkelte lyspunkt. Vi fant lett Eksportutvalget for fisk sin stand, som var både stor og godt synlig i den sentrale delen av hallen, og tydeligvis godt besøkt, ikke minst grunnet servering av smaksprøver fra norsk fisk. Men de var ikke en del av en norsk paviljong. Til sammenligning kan det nevnes at lille Færøyene hadde egen paviljong med flere firma representert.

 

 

Travelt med utdeling av smaksprøver fra laks og kveite på Eksportutvalget for fisk sin stand i Boston.


Etter litt leting blant de 870 selskapene som hadde utstilling på messen, traff vi på andre norske firma, som Hofseth International AS fra Ålesund, Seaborn og Coast Seafood. Og Marin Harvest var selvsagt til stede. Og dette er en stor forbedring fra de siste årene, da førstnevnte firma stort sett har vært eneste norske utstiller på Boston Seafood Show, forruten Coast Seafood. 

 

De norske vi snakket med var godt fornøyd med messen. De ser på USA som et viktig marked, ikke minst for norsk laks. Nå gjør straffetollen det vanskelig å konkurrere i markedet for hel, fersk laks. Men når det gjelder videreforedlet vare er det annerledes, og Hofseth International AS er blant dem som har gjort stor suksess i USA, blant annet med sine ulike røkte og gravede lakseprodukter og ulike porsjonspakninger av fersk laks og ørret. Også Seaborn ser på statene som interessant, og det er første gang denne leverandøren har stand på sjømatmessen i Boston.

 

 

På Hofseth International AS sin stand var det hektisk aktivitet hele søndagen. Det er femte året på rad denne eksportøren stiller ut på Boston Seafood Show.


Vi tok også en prat med prosjektleder Arni Olsen i den færøyske oppdrettsorganisasjonen. Færøysk fersk, hel oppdrettslaks har gjort stor suksess i USA. Fra 2008 til 2009 økte de eksporten av laks til USA med hele 385 prosent, og denne veksttrenden ser ut til å fortsette videre. Færøyene leverer i dag fersk laks til en årlig verdi av 350 millioner danske kroner til USA. Nesten all laksen går til sushi markedet. Færingene får meget god pris for fisken, lang bedre enn sine konkurrenter i markedet, forteller Olsen. Årsaken er topp kvalitet og perfekt fettinnhold for bruk i sushi.

 

Du kan lese mer om sjømatmessen i Boston i Kystmagasinet nr. 3. Her har vi en lengre rapport fra denne happeningen, med intervjuer og reportasjer fra norske og utenlandske deltakerne.

[/raw]

INGEN KOMMENTARER

Comments are closed.