DEL

Simrad introduserer to nye autopiloter som effektivt kombinerer og kalkulerer informasjon fra alle datakildene ombord. 


( 11.02.2008 )

[raw]

Autopiloten styre båten basert på input fra ekkoloddet, og fiskere kan dorge langs en dybdekontur på kartet. Seilere vil kunne styre langs kysten på den riktige siden av et strømskille. Forskjellen mellom AP24 og AP28 er størrelsen og utførelsen til selve kontrollenheten. AP28 er størst. Den har ”rattet” som Simrad er blitt kjent for, og egner seg for båter opp til 80 fot. AP24 har en kompakt kontrollenhet med ”navigasjonsmus”.

 

– Simrad er beste i verden på autopiloter. Nå har vi utviklet enda mer avansert elektronikk og optimalisert brukervennligheten. Med AP24 og AP28 befester vi den posisjonen vi har oppnådd blant fritidsbåtbrukere, regattaseilere og i den kommersielle flåten, hevder Øystein Bredal-Thorsen, som er daglig leder i Navico Norway AS.

 

Holder stø kurs

Autopilotene får informasjon via SimNet, et datanettverk basert på den maritime dataprotokollen NMEA 2000. AP24 og AP28 ” henter opp” og behandler den informasjonen som er nødvendig for blant annet å utføre de nye ”styrefunksjonene” Simrad har utviklet.

 

I tillegg til å styre langs dybdekonturer holder autopiloten stø kurs mot et veipunkt som ligger langt unna fordi den takler og tar hensyn til påvirkninger fra vind og strøm hele tiden (no-drift®). Elektronikken kan programmeres slik at båten gjør faste S-svinger, kjører i ring eller gjør andre definerte manøvrerer som danner et mønster. Dette er noe fisker har veldig stor glede av. Styrealgoritmene er forbedret for å gi mykere og sikrere svinger. De er også optimalisert for å gi best mulig kontroll når seilbåter skal gå over stag eller jibbe.

 

– Fordi autopiloten tar hensyn til en stor datamengde og kalkulerer istedenfor å ”føle”, gir den i mange situasjoner bedre båtfart enn selv med en meget erfarne styrmann til rors, sier Bredal-Thorsen.

 

Virituell Rorføler

De nye autopilotene har selvsagt også Simrad-teknologien som gjør at båter med hekkaggregat og utenbordsmotorer ikke trenger å installere en giver som gir autopiloten tilbakemelding om motoren eller drevets styrevinkel. Den virtuelle rorgiveren fungerer like godt som en mekanisk rorgivern. Færre deler og færre kabler gjør installasjonen enklere uten at det går ut over egenskapene og sikkerheten.

 

Fjernstyrt autostyring

AP24 og AP28 har begge en stor skjerm med tydelige tall og symboler. Fordi autopiloten kobles i nettverk med annet ustyr kan skjermen brukes til å vise informasjon fra andre enheter i nettverket. WR20 Remote Commander er en fjernkontroll som gjør at man ikke fysisk må operere kontrollenhetene ombord. Spesielt seilere vet å verdsette den friheten det gir og kunne fjernkontrollere styringen av båten. Simrad har vunnet den prestisjetunge, amerikanske NMEA-prisen for sine autopiloter 39 ganger.

 

– Konkurrentene våre er dyktige, men med AP24 og AP28 ligger vi fortsatt et hestehode foran. Det blir spennende å se om juryen som i februar til neste år skal velge vinnere, mener det samme, sier Bredal-Thorsen.

 

www.navico.com

[/raw]

INGEN KOMMENTARER

Comments are closed.