DEL

Alle de tre store speedsjarkprodusentene på Island, Trefjar, Seigla og Samtak, har Norge som hovedsatsningsområde for sine båter. Det islandske markedet er for tiden helt dødt som følge av finanskrisen.


( 05.12.2008 )

[raw]

Trefjar og Seigla sine utstilte sjarker sjarker på Icefish i oktober var begge solgt til kunder i Norge, mens Samtak hadde en sheltret utgave for en islandsk kunde fra Grindavik utstilt. Men også sistnevnte har båt i produksjon for norsk kunde.

 

Salget av speedsjarker i det islandske markedet har nærmest stoppet helt opp. Det er da også en av grunnene til at eksport har blitt stadig viktigere. Og med en islandsk kronekurs i fritt fall er prisene gunstige for kunder i Norge og andre land som har sluppet lettere unna finanskrisen.

 

Vi møtte daglig leder Snorri Hauksson i Samtak ehf, som er produsent av Vikingur. De holder til i Hafnafjordur, et lite steinkast fra en annen stor produsent, Trefjar. Samtak har aner tilbake til 1985, og de er i dag en av tre store produsenter på Island av mindre fiskebåter fra åtte 8-15 meter. Vikingur 800 er den det selges mest av, mens de større speedsjarkene har blitt stadig mer populære de siste årene.

 

 

Samtak sin utgave som var utstilt på Icefish.


Hauksson ser på det norske markedet som interessant, og det har allerede fått tak i en forhandler i Norge. De har for tiden en Vikingur 1299 i produksjon for en norsk fisker. Den er sheltret på babord side, og den blir levert med vinduene i front vendt innover, noe som er uvanlig på Island, og som de ikke helt skjønner hvorfor norske fiskere ønsker. Men kunden får det han vil ha. Dette nybygget skal leveres i januar.

 

Sjarken rigges for line med manuelt system, og kunden har valgt en hovedmotor fra Caterpillar på 1.000 hk, noe som gir toppfart på 23-24 knop og marsjfart med last på 17-18 knop. Prislappen på noe slikt ligger på rundt fire millioner kroner, avhengig av utstyr om bord.

 

Samtak satser nå kraftig på eksport av speedsjarker. De er allerede inne i markeder som Norge, Danmark og Afrika, og de fleste båtene er bygget med tanke på linefiske. Lederen for produsenten på Island håper at de fullstendig sheltrede utgavene som brukes på Island etter hvert også vil bli godkjent for bruk i Norge, hvor stabilitetskravene er strengere enn på Island. Samtak har endret sine byggespesifikasjoner på de nye versjonene, som gjør at de trolig etter hvert blir godkjent av norske myndigheter.

 

Snorri Hauksson forteller at de også er inne på passasjerbåtmarkedet. De har levert en større versjon på 13,4 meter som har en toppfart på 32 knop, og han håper det kommer flere bestillinger av denne typen. Båtene til Samtak kan leveres både med singel og dobbel motorinstallasjon, men de fleste fiskere velger en motor. Ellers varierer utstyrsønskene kraftig fra kunde til kunde, og det er få båter som er helt like.

[/raw]

INGEN KOMMENTARER

Comments are closed.