DEL

Heimdal Propulsion Norway AS har nylig introdusert et helt nytt gir, ganske så forskjellig fra de tradisjonelle girene denne produsenten er kjent for. På HG140L ligger det meste av designet på innsiden av konstruksjonen, og tallet 140 står for senteravstand i millimeter fra inn- og utgående aksling. Giret veier 170 kilo med PTO, og er beregnet for motorer på 240 kW og 2.700 omdreininger.


( 30.03.2010 )

[raw]

Kystmagasinet har snakket med administrerende direktør Svein Tore Tande i Heimdal Propulsion Norway AS, som er fornøyd med utviklingen av HG140L. Før nyheten ble lansert veide det minste giret i produsentens serie, 650 kilo. Og til liks med resten av girserien er dette beregnet for motorer med noe lavere turtall.

 

Det nye giret er det første i Heimdals historie som er beregnet for yrkesmotorer høyere turtall. Tande ser for seg et stort potensial for salg til fartøygrupper som ulike typer oppdrettsbåter, katamaraner og eller andre hurtiggående båter. Fiskere som satser på speedsjarker er også en aktuell kundegruppe. Det var en forespørsel fra Volvo på et gir som dette som gjorde at Heimdal satte i gang utviklingen. Svein Tore Tande satser på at giret er klart for levering til kunder I mars 2010. Volvo blir naturlig nok hovedforhandlerne av nyheten.

 

-Vi har store forventninger til det nye giret vårt, og det blir snakk om mer serieproduksjon og større volum av denne modellen, enn hva som har vært tilfellet med våre tradisjonelle gir. Med HG140L har vi nå åtte ulike gir i vår serie, beregnet på motorer fra 200 kW og opp til 2.000 kW, slår Svein Tore Tande fast.

 

Produsenten fra Molde er ikke bare en produsent av gir. De er, som Tande sier, en leverandør av alt av utstyr som trengs fra der motoren slutter til der hvor roret begynner. Egenutviklede propeller hører med i produktporteføljen. Produktene deres er kjent for høye kvalitet og driftssikkerhet, og utviklingen er basert på lange tradisjoner og mye erfaring. Bedriften så dagens lys alt i 1916. Den gang var det produksjon av semidiesler og vribare propeller som gjaldt. Produksjonen av reduksjonsgir startet først i 1960.

[/raw]

INGEN KOMMENTARER

Comments are closed.