DEL

Egersund Seafood har åpnet et nytt utsalg i det eksklusive kjøpesentret TSUM i Kiev.


( 08.06.2017 )

Den norske ambassadøren i Ukraina og Hviterussland, Ole T. Horpestad, CEO i Pelagia AS, Egil Magne Haugstad, og viseminister for Europeisk integrasjon ved departementet for landbruk og mat, Olga Trofimtseva, stod for den offisielle åpningen. Blant gjestene var det delegater fra blant annet Norges Sjømatråd, European Business Association i Ukraina, det norsk-ukrainske handelskammer og Hesburger Oil.

Offisiell åpning av Egersund Seafoods nye utsalg i kjøpesentret TSUM i Kiev ble foretatt av den norske ambassadøren i Ukraina og Hviterussland, Ole T. Horpestad (tv), CEO i Pelagia AS, Egil Magne Haugstad. Foto: Egersund Seafood.

Mer eksklusivt

Det nye utsalget ligger i mathallen i det nye fasjonable kjøpesentret i den ukrainske hovedstaden. Her finner man eksklusive varer av fisk, kjøtt, grønnsaker, frukt, vin og alkohol. I de andre etasjene finner man blant annet kjente merkevarer innen klær, parfyme, elektronikk og leketøy. Sentret TSUM retter seg mot en mer kjøpesterk kundegruppe av ukrainere, og er beregnet for de med månedsinntekt over $1000 (ca. 9000 NOK). Noe som ligger langt over hva den gjennomsnittlige ukrainer tjener. Markedsavdelingen organiserer derfor jevnlig promo-aktiviteter med de ulike utsalgene for å tiltrekke seg de mer velstående ukrainere.

-Vi har begrenset utstillingsplass til våre produkter, og har kun noen av våre mest eksklusive sildeprodukter her. Vi har eksempelvis ikke frossen og røkt fisk i TSUM. Vårt mål er å vinne kunder ved å tilby god service og fersk fisk av eksepsjonell god kvalitet. I løpet av de første ukene vi har hatt åpent, har det i hovedsak vært tilreisende og folk bosatt i bykjernen, som nyter vårt store utvalg av sushi og grillet fisk, forteller markedsdirektør i Egersund Seafood Ukraina, Konstantin Medvedev.

Egersund Seafoods første utsalg i Kiev. Foto: Bjørn Inge Fagerheim.

Kun Kiev

Egersund Seafood åpnet i 2014 eget sjømatutsalg med salgsareal på 320 kvm i Kiev, og har til nå kun hatt ett utsalg i den ukrainske hovedstaden.

-Vi er ikke til stede i andre større byer som Kharkov, Dnepropetrovsk, Odessa, Lviv eller Zaparozje. Ukraina går gjennom tøffe tider sammenlignet for tre-fire år siden. Den gjennomsnittlige månedslønnen i Ukraina er for tiden $240 (ca. 2160 NOK), og når en gjennomsnittlig husholdning må ut med $100 (ca. 900 NOK) i boligutgifter, sitter de igjen med $140 (ca. 1260 NOK) i disponible midler, forteller Medvedev.

Hos Egersund Seafood i Kiev ligger utsalgsprisen for fersk norsk oppdrettslaks mellom 1 og 3 kilo på $14,60 per kilo, mens prisen for laks mellom 5 og 9 kilo ligger på $18 per kilo. Laks er derfor ikke for den gjennomsnittlige ukrainer, ettersom de fleste husholdningene ikke har råd til det prisnivået laksen ligger på nå.

Frossen sild, makrell og annen fisk er rimelig for den alminnelige ukrainer. Foto: Bjørn Inge Fagerheim.

Fryste krabbeklør og reker er populær også i Kiev. Foto: Bjørn Inge Fagerheim.

Høyere prisnivå

De satser heller på billigere sjømatalternativer, som for eksempel sild eller lysing, importert fra USA. Prisen for sild er ti ganger billigere, og starter på $1,85 per kilo. Mens kiloprisen for lysing ligger på $2,22.

-Sild og lysing er de mest etterspurte artene hos oss og de andre sjømatutsalgene. Man finner røkt laks i alle utsalgene, men det er ingen salgssuksess. Vi selger både vill og oppdrettet laks for kunder med høy kjøpekraft. Disse utgjør 1-3 % av kundegrunnlaget og bor i all hovedsak i Kiev. Inntektene i andre byer er derimot langt lavere enn i hovedstaden, forteller Medvedev og legger til at prisen på laks styres av vekslingskursen. I 2014 var kursen for lokal valuta 8 ganger US dollar, mens den i 2016 var 25 ganger. I dag er kursen hele 27 ganger US dollar.

-I løpet av de siste tre årene har prisene, inkludert prisen på laks, steget mer enn tre ganger, mens lønnsnivået har stått stille eller blitt svekket i ukrainsk valuta. Når det gjelder prisene hos oss, er de så flyktige at vi justerer de nesten hver uke i forhold til vekslingskursen.

Utvalget er bra, både av fersk og røkt fisk. Foto: Bjørn Inge Fagerheim.

Ikke korrekt bilde

Det er også svært vanskelig å få et mer helhetlig og korrekt bilde av salg, volum og konsum av sjømat i Ukraina, ettersom ingen deler denne informasjonen med sine konkurrenter.

-Det er markedshemmeligheter. Vi overvåker eller kjøper heller ikke kundedata fra tollmyndighetene, kan han fortelle. Han forteller videre at deres to utsalg i Kiev er små, og salgsstatistikk herfra gir derfor ikke et komplett bilde av hva som skjer i Ukraina.

-Vi er kun representativt i et lite, eksklusivt ukrainsk marked. Men vi har større konkurranse fra internasjonale aktører fra Franca Auchan, som faktisk selger laks pakket og merket Norge, og andre større lokale aktører, som Silpo. De er representert i alle større eller mindre byer over hele Ukraina, avslutter Medvedev.

Service og sjømat av høy kvalitet er Egersund Seafood kjent for blant ukrainske kunder. Foto: Bjørn Inge Fagerheim.

Service og sjømat av høy kvalitet er Egersund Seafood kjent for blant ukrainske kunder. Foto: Bjørn Inge Fagerheim.

INGEN KOMMENTARER

Comments are closed.