DEL

Rett før ferien hadde vi gleden av å borde nye Granit ved byggeverftet Tersan i Yalova i Tyrkia. Det var da fortsatt en måned igjen til overlevering, noe som likevel ikke hindret oss i å få et godt inntrykk av fasilitetene til det som blir den største og mest avanserte tråleren i den norske fiskeflåten.


( 31.07.2017 )

Nybygget har en avansert filetfabrikk og melfabrikk, innfrysingssystemer med stor kapasitet, og den er rigget for fiske av hvitfisk med både enkelt-og dobbeltrål, og for fiske etter reker med trippeltrål.

Da vi entret rekken til nye Granit i slutten av juni, viste gradestokken nærmere 40 grader med sol fra skyfri himmel. Det var likevel hektisk arbeidsaktivitet om bord i de fleste områder av skipet, for å få gjøre alt klart til overlevering i slutten av juli. Granit hadde alt vært på prøvetur, og det som da ble testet fungerte som det skulle. Det som gjensto var mindre justeringer og tilpasninger, og ikke minst de siste malingsstrøkene både innvendig og utvendig av skroget. Sistnevnte malingsjobb skulle gjøres i tørrdokk i løpet av et par

 

uker.

To fornøyde representanter for rederiet til Granit avbildet foran det flotte skipet, prosjektleder, Nils Bjarte Djupevåg (t.v.) og en av skipperne, Bjørn Moldskred.

Vi møtte flere norske representanter fra underleverandørene til skipet, blant annet fra Rolls-Royce, Marin Elektronikk og Optimar Stette, som står for leveranser av henholdsvis vinsjer, elektronikkpakke og fabrikk. Det var også flere av mannskapet om bord, blant andre tre reparatører og en av skipperne, Bjørn Moldskred. Vi møtte også prosjektlederen for skipet, Nils Bjarte Djupevåg, som stort sett har vært ved Tersan siden byggingen

startet.

Bilder fra dekksområdet akter med vinsjer, tromler og kraner.

-Dette byggeprosjektet har gått greit, og det har vært en fin plass å være med hyggelige og vennlige folk og et stort og godt organisert verft. Samarbeidet med Tersan har fungert meget godt. De har vært fleksible og i stand til å snu seg raskt rundt når det har vært nødvendig. Hele prosessen har vært et godt samarbeidsprosjekt, slår Djupevåg fast. Han har vært rederiet Halstensen Granit AS i Bekkjarvik i Austevoll sin representant under hele byggingen. Nå ser han frem til den endelige ferdigstillelsen og til skipet kan sette kurs mot hjemlige farvann.

Slik blir ferdige Granit seende ut. Dette vil være et referanseskip i den norske fabrikktrålerflåten. Illustrasjon: Skipsteknisk.

Les mer om dette flotte skipet og om verftet Tersan i Kystmagasinet 5, som er i salg i Navesen i disse dager. Du kan også abonnere eller kjøpe en digital versjon av bladet via denne linken: https://www.kystmagasinet.no/abonner/

INGEN KOMMENTARER

Comments are closed.