DEL

Ingen annen sjømatmesse er like full av norsk sjømat som den internasjonale sjømatmessen i Brussel. Selv om det bare var rundt 80 norske bedrifter blant de over 2000 som deltok, var det mange hundre som stilte ut norsk sjømat. Norsk klippfisk, tørrfisk, sild, makrell og ikke minst laks ble tilbudt av bedrifter fra alle verdenshjørner.


( 29.06.2012 )

[raw]

Marokko er en av Afrikas store sjømateksportører. Landet er kjent for sine store pelagiske fiskerier. De er også en stor eksportør av akkar og blekksprut. Men hva gjør landet når de har stormønstring og felles stand på sjømatmessen i Brussel? Selvfølgelig serveres ”Norwegian smoked salmon – Made in Marokko”.

Marokkanske Skandimar produserer røykte produkter og sous vide. Nå vil de selge sin røkte norske laks utenfor Marokko.


 

Marokkanske Skandimar lager en rekke ulike sjømatprodukter, i første rekke innen genren ”sous vide” og røykte produkter. De røyker både makrell, sardiner og flere andre lokale fiskeslag. På messen valgte de likevel å profilere norsk laks.

 

Norsk laks fra Kina
Norsk laks var også et dominerende produkt hos flere kinesiske utstillere. Røyking av laks er relativt arbeidskrevende. Her har Kina et fortrinn, og en av bedriftene vi snakket med mente Kina etter hvert ville bli leverandør av røykt norsk laks til det europeiske markedet, ikke bare til markeder i Asia.
Ett av de kinesiske selskapene som satser spesielt mye på norsk laks er Zhoushan Mountain Spring Smoke House Co. Ltd, et kinesisk datterselskap av amerikanske New Spring International Inc, i USA.

– Norsk laks er svært viktig for oss. Faktisk det viktigste produktet, fortalte deres representant C J Zhao.

C J Zhao fra Zhoushan Mountain Spring Smoke House med kinesisk røykt norsk laks. 

 

Pasteurisert tørrfisk
Italienske Stocco & Stocco, er ifølge deres representant Sita Francesco, størst eller blant de største italienske importørene av norsk tørrfisk. På messen hadde de med pasteurisert utvannet tørrfisk i hele sider, samt pasteurisert svømmeblære fra tørrfisk. De siste var skåret ut fra tørrfisksidene.

– Svømmeblærene som vi skjærer ut av tørrfisken er svært populær mat i bryllup. Det er en delikatesse som det settes stor pris på i Italia. Vi er her på messen for å selge våre ”norske” tørrfiskprodukter til andre europeiske land, forklarte Fransesco.

 

41 norske lakseprodukter
Hos det store litauiske konglomeratet Vičiūnai Group, som produserer og distribuerer sjømat ikke bare i de fleste østeuropeiske land og Russland, men også eksporterer sine produkter globalt, telte vi ikke mindre enn 41 ulike produkter som hadde sin bakgrunn i norsk råstoff. Også her var laks, både røkt, porsjonspakninger, patè og ulike biprodukter dominerende. Selskapet hadde også laks fra Irland, Skottland og USA. Men norsk laks og ørret var dominerende.

De fleste, men lagt fra alle, norske bedrifter var samlet i en norsk paviljong i regi av Innovasjon Norge.

 

Selskapet har ikke bare vært dyktige på å produsere tradisjonelle produkter av norsk laks, men de har også utviklet marked for biprodukter som laksekjøtt skrapt av ryggbein, lakseburgere, pateer og surimi med laksesmak.

 

Utenlandsk produsert
Norske selskaper møtte heller ikke bare med produkter ferdiggjort i Norge. Aker Seafoods hadde en stor portefølje av produkter produsert ved deres datterselskap Viviers de France i Bologne sur Mer. Lerøy Seafood Group produserer også sine produkter i flere land, noe deres sjømatdisplay tydelig viste.

I underkant av 70 norske sjømatforedlere, eksportører, fiskeriselskaper og oppdrettselskaper deltok i tillegg til norske fiskerimedia, banker, sjømatrådet og andre som leverer tjenester til sjømatnæringen. En liten gjennomgang av deltakerne viser at det i tillegg var cirka 300 utenlandske selskaper hvor vi kunne identifisere norske produkter. Det betyr at nesten en av fem deltakende bedrifter hadde norsk råstoff i en eller annen form.

I ”restauranten” på den marokkanske fellesstanden var det mer fokus på røkt norsk laks enn på marokkansk fisk.

 

En stor norsk felles stand i regi av Innovasjon Norge var tilholdssted for flertallet av de norske bedriftene. Men det var også en hel del bedrifter som Grieg Seafood, Marine Harvest, Aker Seafood og Lerøy Seafood som hadde sine egne utstillinger uavhengig av den norske fellesstanden. Det er også i den sammenheng viktig å nevne Nordlandsstand som hadde en egen paviljong med en rekke selskaper fra vår nordlige landsdel.

Sita Fransesco fra italienske Stocco  & Stocco med en flott side utvannet pasteurisert norsk tørrfisk.

[/raw]

INGEN KOMMENTARER

Comments are closed.