DEL

Hvert år kjører rundt 50.000 lastebiler med sjømatprodukter ut av Norge. Transportoppdragene er verd rundt en milliard kroner. Stadig flere er utenlandske biler med utenlandske sjåfører. Men noen satser fortsatt på norske sjåfører og biler. Byrknes Auto AS fra Gulen er kjerringa mot strømmen i et marked hvor Posten Norge AS beskyldes for å presse priser og kjøpe opp selskaper.


( 26.03.2010 )

[raw]

– Norsk fiskerinæring trenger en oppegående norsk transportnæring. Transport av fisk er mer enn snakk om å frakte paller med fisk fra et sted til annet. Det er snakk om å sørge for at fisk kommer frem uten at kjølekjeden er brutt og til avtalt tid, enten det er storm og innstilte ferjer eller stengte fjelloverganger. Vi har valgt å bygge opp en moderne fisketerminal i Oslo for å kunne tilby fiskerinæringen mer enn rene transporttjenester. Norsk fiskerinæring trenger oppegående transportører som tilbyr tjenester tilpasset en moderne industri med strenge krav til kvalitet, matvaresikkerhet og levering til avtalt tid, sier daglig leder Stein Inge Larsen.

 

Voldsom vekst
I 2000 startet Stein Inge Larsen Byrknes Auto AS på Byrknesøy i Gulen kommune, hvor selskapet fortsatt har sitt hovedkontor. En lastebil ble brukt til kjøring av fisk fra Martin E. Birknes AS til Bergen, med kolonialvarer i retur. Det ble raskt satset videre med to biler til, og ytterligere utbygging av distribusjonsnettet i Nordhordland og Gulen kommune. Høsten 2005 ble Bergen Frys og Kjøleterminal AS etabler med plass til cirka 1.600 paller på fryselager og cirka 2.000 kvadratmeter med kjøl- og tørrlager.

 

Ved utgangen av år 2005 disponerte Byrknes Auto AS en vognpark på åtte vogntog, og driften var utvidet til langtransport både innenlands og ut i Europa. Tidlig 2006 ble det bestemt at selskapet skulle prioritere temperaturregulert transport. Selskapet fusjonerte samme år med Nils Fr. Nilsen Int. Transport AS, og det ble samtidig opprettet en avdeling Måløy og en i Oslo, samt en importavdeling som betjener importører i frukt & grøntmarkedet. I 2007 startet byggingen av fisketerminal i Oslo. Den sto ferdig oktober samme år og består av 200 kvadratmeter fryselager, 2.800 kvadratmeter kjølelager og 900 kvadratmeter med svalt lager. Veksten har vært formidabel. Omsetningen har økt fra 14 millioner kroner i 2004 til 236 millioner i 2008.

 

Rundt 120 lastebiler kjører nå for Byrknes Auto AS med fisk til nære og fjerne steder over hele Europa. 33 av disse er egne biler. Resten er innleid. Selskapet er nest størst blant private norske aktører innen termotransport.

[/raw]

INGEN KOMMENTARER

Comments are closed.