Med et stort oppbud av gjester fra inn- og utland knuste gudmor Mari Tufteland sjampanjeflaska mot skutesida i Haugesund lørdag 26. januar.


( 28.01.2019 )

«Taupo» er første skip i en ny serie prosessbåter utviklet av rederiet Napier i samarbeid med skipsdesignerne i Heimli og verftet Fitjar Mek. Verksted. «Taupo» er 43 meter lang og laster 300 tonn fisk. Napier bygget i 2008 om «Tauranga» fra brønnbåt til prosessbåt. Rederiet har 10 års erfaring med prosessbåt som avliver, bløgger og kjøler ned laksen og transporterer den til slakteriet. Etter å ha videreutviklet konseptet i 10 år er rederiet nå klar med en ny båt, skreddersydd for oppgaven.

Fra venstre: Kjetil Tufteland (daglig leder, Napier), Johan Eidesvik (skipper Taupo), gudmor Mari Tufteland, Arnt Eidesvik (Napier), Åsmund Sørfonn (FMV).

– Det er først og fremst den biologiske sikkerheten ved denne typen fartøy, der alt skjer lukket og ingenting slippes ut til omgivelsene, sier Kjetil Tufteland, daglig leder i Napier AS.

– Løsningen gir god fiskevelferd med mindre stress for fisken og meget effektiv transport. Her transporterer vi ikke vann med litt fisk i. Det er fisken som utgjør mesteparten av volumet. Så vet vi også at kvaliteten på sluttproduktet blir førsteklasses, sier Tufteland.

I forkant av dåpen hadde Napier og Amar Group invitert gjester til en demonstrasjon av Taupo der båten torsdag hentet laks fra en merd og fredag leverte den til Espevær Laks sitt slakteri i Langevåg på Bømlo. Taupo-konseptet vekker interesse langt utenfor Norge. I tillegg til bransjefolk fra Norge var det deltakere fra Canada, Chile, Spania og Tasmania. Fredagen var også satt av til et fagseminar på Langevåg Bygdatun med rundt 60 deltakere der en rekke foredragsholdere belyste ulike sider av prosessbåtkonseptet og viste resultater fra forskningen som er utført.

Amar Group, ved tidligere Steinsvik-gründer Bjørn M. Apeland, eier 25% av aksjene i Napier. Amar Group har også bestilt flere prosessbåter i denne serien og skal selge disse i internasjonale markeder.

– Jeg har stor tro på at dette er fremtidens måte å transportere laks fra merd til slakteri, sier Apeland. – Fisken blir avlivet raskt og slipper stress. Det gir en bedre kvalitet på sluttproduktet og en unngår tap av fisk under transporten til slakteri. Jeg har tro på at Napier sin prosessbåtteknologi har store muligheter også i andre land. Derfor har vi i Amar Group bestilt to båter fra Napier og FMV, sier Apeland.

Gudmor Mari Tufteland et stolt av det familien har fått til gjennom rederiet Napier.

– Bestefar Arne ble i ungdommen fasinert av New Zealand og både rederiet og båtene henter sine navn fra steder i dette landet. Neste båt, Taupiri er alt under bygging, forteller en glad gudmor.