DEL

I 2006 overleverte Karstensens Skibsværft i Skagen den 62,6 meter lange kombinerte tråleren og snurperen Cattleya til Flemming Pedersen fra Esbjerg. I midten av januar i år leverte de igjen et fartøy med samme navn til Pedersen. Rederen var svært fornøyd med sitt gamle fartøy, – men ville ha noe større og mer avansert.


( 24.01.2013 )

[raw]

Stor tilfredshet med det gamle fartøyet gjorde imidlertid at Flemming Pedersen ikke vurderte andre alternativer enn å velge Karstensens Skibsværft igen. Det var kaldt, minus sju grader og frisk bris da 69,9 meter lange Cattleya ble døpt 19. januar.

Reder Flemming Pedersen har fått et fartøy som viser vilje til å tenke nytt.

 

Rederen får et flott fartøy med flere nyvinninger, blant annet en nedsenkbar baugthruster som gir ekstra sikkerhet når de er ute på havet, gjerne langt fra andre fartøyer. Skulle vi få problemer med hovedmaskin, gir eller propell, vil vi likevel ha fremdrift, forteller Flemming Pedersen til Kystmagasinet.

Salong og messe. 

 

– Det er to store endringer i det nye fartøyet som skiller det fra det jeg fikk i 2006. Det er at det er installert en fabrikk under bakken for sortering av fangst. Derfra går fangsten ned i tanker med 22 prosent saltlake. Temperaturen er minus 18 grader, noe som gjør at fisken fryses svært hurtig. Dette håper vi vil gi oss bedre inntekter, spesielt på hestmakrell, forklarer Pedersen.

Broen er oversiktelig og bærer preg av å være laget som arbeidsplass, ikke sosialt samlingssted.

 

Du kan lese mer om dette flotte fartøyet i en større reportasje i første utgave av Kystmagasinet dette året, som vil være ute hos abonnentene og i salg om et par uker. Vi gir likevel våre nettlesere en smakebit på hva som kommer i form av noen bilder fra nybygget, tatt på dåpsdagen.

Optimar Giske AS har bygget en fabrikk som sorterer fiske i ulike størrelser før den blir fryst i tanker med saltlake.

Silekassen er bygget av Karstensens Skibsværft.

Fartøyet har hovedmaskin av typen Man Diesel & Turbo (Alpha) med ytelse på 4.000 hestekrefter.

 

[/raw]

INGEN KOMMENTARER

Comments are closed.