DEL

LONDON: Folk trenger hjelp til å velge fisk i stedet for kjøtt. Det mener professor i markedsføring, David Hughes.


( 24.08.2017 )

I sitt foredrag, foran 130 norske og britiske hvitfiskaktører under torskefiskkonferansen i London, utrykte den britiske professoren bekymring for at unge britiske konsumenter velger bort fersk fisk når de handler. Han mener sjømatbransjen har en utfordring med å få de unge konsumentene til å velge mer fersk fisk.

Fiskehandler James Morrissey hos supermarkedkjeden Wholefood forteller at de selger store mengder torsk fra Norge.

Stor utfordring

-Bransjen har en stor utfordring foran seg med tanke på torsk- og hyseproduktene i det britiske markedet, sa Hughes, som oppfordret tilhørerne om å få kontakt med de unge konsumentene:

-Sett dere i kundens sted og hvordan deres kjøpemønster er, oppfordret han og viste til en britisk markedsundersøkelse som viser at unge konsumenter har lav kjøpefrekvens av fersk fisk, og heller foretrekker foredlet eller ferdigprodukter. Dette er i sterk kontrast til eldre konsumenter som foretrekker fersk, villfanget fisk, og som har et høyere konsum. Det samme gjelder konsumenter fra øvre samfunnsklasser.

-Mange vil spise mer fisk, og ønsker å redusere kjøttinntaket drastisk. Men de trenger hjelp til å velge fisk, spesielt unge konsumenter, uttalte han. I følge undersøkelsen begrenses kjøp av fisk og sjømat blant britene av flere faktorer, blant annet manglende kunnskap om kvalitet, mengde og tilberedelse av sjømat, samtidig som fisk og sjømat oppfattes som dyre varer i innkjøp. Det gjør det lettere for britene å spise fisk ute eller gjennom «takeaway». Britene er likevel svært positive til et bedre utvalg og tilgjengelighet av sjømat.

Ferdigpakket filet av hyse og torsk fra norske trålere finnes hos Wholefood.

Økende online-handel

Hughes henviste også til en undersøkelse gjort i USA og Storbritannia som viser at dagens og fremtidens konsumtrender er i ferd med å endres. Han trakk frem flere aspekter som har hatt innvirkning på denne endringen, blant annet at den tradisjonelle familiemiddagen borte, familiene spiser ikke sammen lenger og spisevanene er forandret. Rundt to tredeler av husholdningene består bare av en eller to personer, og supermarkedene tilbyr såkalte mealdeal-konsepter, der kundene kan kjøpe samlet alt-i-ett-produkter av hovedretter, sideordrer og dessert til en lavere pris.

Samtidig øker online-handelen med nye ideer for produkter, også innen fisk og sjømat. Fersk fisk er dessuten den online-kategorien som øker mest, med 12,4 prosent det siste året. Online-handel har de siste årene utfordret de tradisjonelle supermarkedene og dagligvarebutikkene i UK, og regnes som den store vinneren innen vareomsetning. Det forventes at online-handel av dagligvarer vil ha en omsetning rundt £17,9 milliarder innen 2021, en økning på 68,3 prosent fra dagens nivå. Supermarkedene vil likevel være de mest naturlige stedene britene handler, også fisk og sjømat.

Dr. Martin Jaffa i markedsbyrået Callander McDowell mener bransjen må ta grep for å tilpasse seg kundens behov.

Torsk er viktig

Norske aktører er stolte over at britene importerer mer og mer norsk torskefisk, og spesielt er torsk og hyse svært populær i deres nasjonalrett fish and chips. Men hvor viktig er egentlig torsk og hyse i det britiske sjømatmarkedet? FAO har beregnet sjømatkonsumet i UK til å ligge på rundt 21 kilo per innbygger. Det er blant annet lavere enn landene i det sørlige Europa, men er et høyere konsum enn i Tyskland. Selv om sjømatkonsumet per innbygger går ned, holder konsumet av fish and chips seg stabilt.

Samtidig sier 70 prosent av britene, i en undersøkelse gjort av Sjømatrådet, at de spiser fisk eller sjømat minst en gang i uka. Torsk er den mest spiste arten i britiske husholdninger, etterfulgt av laks og reker. Ca 26 prosent av britene sier de spiser torsk, mens 23 prosent sier de spiser laks, minst en gang i uka. Torsk og hyse står for 35 prosent av fiskevolumet i UK. Det inkluderer, i tillegg til fish and chips, også fiskepinner og fiskekaker, etterfulgt av laks (13 prosent), tunfisk (11 prosent) og reker/scampi (10 prosent).

Prince Edward Public House i Notting Hill benytter kun hysefilet i sine fish and chips.

Må ta grep

Dr. Martin Jaffa er eier av markedsbyrået Callander McDowell, og driver med PR-tjenester for oppdrettsindustrien. Jaffa har siden 1990 vært en ivrig talsmann for næringen og han har fulgt konsumtrendene i det britiske markedet over flere tiår. Han mener det er laksen som holder fiskekonsumet i UK oppe, men at dersom prisen går ytterligere opp vil det «drepe» markedet.

-Laks er blitt dyr å produsere, og produkter har blitt borte fra supermarkedene. Den er blitt det som britene betegner som meaty fish, og er blitt noe mer enn bare fisk, sier Jaffa. Han mener bransjen må ta grep for å tilpasse seg kundenes behov.

-Bransjen må produsere det folk vil ha, ikke det de tror folk vil ha. Fisken må produseres i passe store porsjoner og plasseres der folk ser den. Kanskje bør man plassere den der folk ikke forventer å finne den, gjerne sammen med andre mealdeal-produkter. Familiene er ute etter kjappe måltider, og velger standardmenyer der valget er enten fish and chips, kjøttpai eller kylling, sier han, og legger til at det er store regionale forskjeller i tilberedning og konsum av sjømat i UK.

Laughing Halibut serverer fish and chips med norskfanget hyse eller torsk. -Kvaliteten er meget god, sier daglig leder Raif Raif.

Nedgang i konsum

Jaffa har også registrert at det har vært en nedgang i konsum av fisk og sjømat i UK, og at det som opptar konsumentene i valg av fisk er utseende, pris og et bærekraftig fiske. Etter hans mening kan man derimot fjerne MSC-merkingen på sjømaten.

-Folk legger ikke merke til MSC-merkingen. Den er ikke viktig for å få opp konsumet, og får feil fokus. Det er vanskelig å få folk som ikke spiser fisk til å starte og spise fisk. Det er lettere å få folk som spiser litt fisk til å spise mer, mener han. Jaffa er derimot bekymret for at de tradisjonelle britiske fiskehandlerne forsvinner fra gatebildet.

-Ting endrer seg, og London er ikke som andre byer i UK. Den entusiastiske britiske fiskehandleren er utdøende, og supermarkedene har tatt over. De som er over 45 år vokste opp uten dominerende supermarkeder. Alle gikk til fiskehandleren eller slakteren på hjørnet. I dag vokser alle opp med supermarkeder der man får alt, forteller han.

Daglig leder Chris Dessillas har mange turister, som gjerne nyter fish and chips hos dem.

Stolt tradisjon

Britene er stolte av sin lange tradisjon med fish and chips. Det ser man på alle chippys som finnes over hele UK. Men også pubene er viktige bærere av fish and chips-tradisjonen, og serverer fisk av høy kvalitet. En av mange veldrevne tradisjonelle britiske pubene i London er Prince Edward Public House, som er lokalisert i Notting Hill. Den er en av flere private, uavhengige puber i London, som eies eller drives i nært samarbeid med ølbryggerier.

Daglig leder Chris Dessillas har drevet Prince Edward fem år. Familien er opprinnelig fra Hellas, men han har bodd i England hele sitt voksne liv. Han forteller at om lag 75 prosent av deres gjester er turister, og fish and chips er uten tvil en av favorittene til gjestene.

-Fish and chips er det vi klart selger mest av. Om lag halvparten av maten vi selger er fish and chips, og spesielt utover våren og på høsten frem mot jul er salget høyt. Tradisjonelt har fredagene vært den store fish and chips-dagen i UK, men ettersom vi har mye turister innom, selger vi mye fish and chips hver dag, forteller han. Chris legger til at de kun benytter hysefilet i sine fiskeretter.

-Vi bruker for det meste hysefilet, som vi daglig får fersk fra Billingsgate i London. Vår tradisjonelle fish and chips skal være med hysefilet og såkalte fat-chips. I motsetning til takeaway-stedene, har pubene lov å benytte øl i røren som fisken dyppes i før den frityrstekes. Det gir den en mer karakteristisk og bedre smak.

På spørsmålet om Brexit og hvilken betydning den har hatt for turistnæringen, sier Dessillas at de har merket økt besøk av turister, etter avstemningen, mye på grunn av devaluering av pundet, noe han mener er positivt for turistnæringen.

Eksportfakta for 2016:

Norge eksporterte 146 000 tonn sjømat til UK, til en verdi av 5,7 milliarder NOK. Økning i volum på 4 % og eksportverdi på 12 %. Det fjerde største marked for norsk sjømat. Laks utgjorde 50 % av eksportvolum (-3 % fra 2015), og 68 % av verdien. Den norske eksporten av torsk endte på 19 000 tonn (-1 % fra 2015). UK er vårt største hysemarked, til en verdi av 494 millioner NOK.

INGEN KOMMENTARER

Comments are closed.