DEL

Fiskeri- og havbruksnæringens landsforening (FHL) ber regjeringen ta en rask beslutning når det gjelder den tyske ubåten ved Fedje som inneholder store mengder kvikksølv.


( 11.11.2008 )

[raw]

U-864 inneholder store mengder giftig kvikksølv. FHL vurderer den forliste tyske ubåten som et av norskekystens mest akutte miljøproblemer. Kystverket la i dag frem sin anbefaling i saken hvor de i korte trekke anbefaler at ubåt-vraket dekkes til.

 

– Vi har tidligere sagt at ubåten enten må sikres eller heves og kommer nå til å sette oss inn begrunnelsen fra Kystverket. Samtidig er vi spent på  regjeringens endelige konklusjon. Uansett løsning er det viktigste at det bevilges penger så snart som mulig slik at vi får gjort noe med problemet, sier kommunikasjonsdirektør Knut Olav Tveit i FHL og legger til at løsningen regjeringen til slutt velger bør være den beste både på kort og lang sikt.

 

– Penger bør ikke være avgjørende i denne saken, sier han.

 

Norsk sjømatnæring er helt avhengig av et rent hav for å kunne produsere mat til en stadig økende verdensbefolkning.

 

– Vi har en global forpliktelse til å bidra her. Verden trenger sjømat og FN har sagt at veksten må komme gjennom havbruk. Da trenger vi et rent havmiljø både langs kysten og i de åpne havområdene. Fiskeri- og havbruksnæringen er også landets største og viktigste distriktsnæring som hvert år genererer store inntekter og ringvirkninger langs hele kysten, sier Tveit. 

 

Dette er saken

  • Den tyske ubåten U-864 ble torpedert av den britiske ubåten HMS Venturer den 9. februar 1945 og sank omtrent to nautiske mil vest av øya Fedje i Hordaland.
  • Totalt 73 besetningsmedlemmer omkom under angrepet.
  • U-864 var blant annet lastet med ca 67 tonn metallisk kvikksølv og vrakdelene fra ubåten anses i dag for å kunne ha en negativ effekt på mennesker og miljø på lang sikt.

(Sakset fra Kystverkets rapport)

[/raw]

INGEN KOMMENTARER

Comments are closed.