DEL

Finanskrisen er over det verste, og NEF-næringene er på vei inn i oppgangstider. Dette er et viktig og riktig tidspunkt for å oppdatere seg på messe, sier Trond Andersen, prosjektsjef for NEF-Dagene.


( 30.08.2010 )

[raw]

Hvitfisknæringen øker, emballasjebransjen er over hvileskjæret, og storhusholdning vokser pent. Samlet sett er sektorene som møtes på NEF-Dagene i Lillestrøm 8.-11. februar, på vei oppover igjen etter et par år som til dels har vært tøffe.

 

– Vi hadde ikke den helt store nedgangen, men det ble et veldig langt hvileskjær, rapporterer direktør Jan Ove Holmen i Den Norske Emballasjeforening. Emballasjeprodusentene hadde litt nedgang i brunt papir og bølgepapp, mens de andre ikke merket den store tilbakegangen.

 

– Nå er det ingen som klager på aktiviteten og salget. Det er rett og slett et resultat av at dagligvarebransjen øker jevnt og trutt over hele linjen. Varesortimentet øker, og på grunn av demografien gjøres det mye med porsjonsstørrelsene, sier Holmen, som også peker på stor økning på laks hver eneste måned.

 

Det kan kollega Håvard Y. Jørgensen i Norske Sjømatbedrifters Landsforbund skrive under på. – Laks har vært fisken mot strømmen gjennom hele finanskrisen, og har fortsatt å vokse, sier han.

 

– Hvitfisknæringen hadde tunge år i 2008 og 2009, men situasjonen er helt klart bedre så langt i år, sier Jørgensen.

 

For næringsmiddelindustrien er det først og fremst i storhusholdningsmarkedet at det er vekst å hente. MarkedsFaktas storhusholdningsindeks viser en samlet økning i innkjøpsverdien for første halvår på 6,9 prosent. Servicehandelen har ikke den samme, hyggelige utviklingen, men også der går utviklingen i riktig retning. I mai og juni økte innkjøpene til kiosker og bensinstasjoner med 3,6 prosent mot tilsvarende periode i fjor, viser tallene fra MarkedsFakta.

 

Innenfor dagligvarehandelen, der har nedgangstidene forsterket mange års utvikling i retning av at forbrukerne velger lavprisbutikker. – Lavpris tar fra fullsortiment. Norske forbrukere er lavprisorienterte, i hvert fall hvis de føler at de må suge litt på labben. De handler ikke i fullsortimentbutikkene i samme grad som før, sier Jørn Lunde, han er sjef for GfK, som kartlegger dagligvareinnkjøpene i Norge.

 

– Alt dette gjør det enda viktigere å være til stede på NEF-dagene, kommenterer prosjektsjef Trond Andersen i Norges Varemesse. – Nå som pilene begynner å peke oppover igjen, er det viktig å henge med i utviklingen. Skal du få del i veksten, må du orientere deg om hvor mulighetene ligger, sier Andersen.

[/raw]

INGEN KOMMENTARER

Comments are closed.