En svært avansert not/snurrevadbåt er overlevert fra GOT Skogsøy til rederiet Flipper II AS i Torangsvåg i Austevoll. Dette er den mest høyteknologiske 15-metringen verftet noen gang har levert, og det er samtidig den første båten i denne størrelsen som er levert med VARG akselgenerator. Denne sikrer økonomisk bruk ved stiming da kun hovedmotoren trenger å være i bruk. Også under mindre krevende snurrevadfi ske vil man kunne benytte VARG.

Båten har rikelig med kraft for tunge driftsoperasjoner, da de kan starte en Scania D9 på 225 kW når det er behov for det. Det kan også nevnes at nybygget har et 120 hk sidethruster akter og en på 80 hk foran. Båten er levert med åtte tonn snurrevadvinsjer for ti kveiler med 40 mm tau. Videre er Flipper levert med både vakuumsystem og RSW kjøling i lasterom. Innredningen er romslig og er utrustet for seks personer fordelt på to tomannslugarer og to enmannslugarer.

Nybygget har et romslig og godt utstyrt styrehus.

Dette blir en fangstmaskin på 14.99m, levert av GOT Skogsøy. Hjelpemotorene består av en Nogva Scania D9 og en 422 TGM Perkins. Videre er som nevnt nybygget utrustet med en VARG akselgenerator og et RSW kjølesystem fra Teknotherm med tre tanker på 70 kubikkmeter, noe som gjør det mulig med fangster på opptil 50 tonn. Båten er også tilrettelagt for levende fangst. Fabrikken om bord er levert av Smådal Mekaniske. Hovedmotor er en Scania D16 på 700 hk som er koplet til et Kumera 350 gir og et Helseth propellanlegg. Sidepropellene kommer fra Sleipner.

Båten har en trivelig sittegruppe med god sikt.

Leverandører til flipper

Hovedleverandør av aluminium – Norsk Stål, fortøyningsutstyr, anker etc. – Certex, innredning – HMI, styrestol – Norsap, rormaskin – GOT Skogsøy, sanitæranlegg – Egeland Rør, lensepumpe – Leif H Strøm, brannpumpe/spylepumpe – Ydra, elektrisk anlegg og kommunikasjonsog navigasjonssystemer – GOT Cview, sikkerhetsutstyr – Viking lifesaving equipment, statx slukkeanlegg for maskinrom – Alf Lea & Brannvern, motor – Nogva motorfabrikk, gir/propellanlegg – Kumera Helseth, sidepropeller – Sleipner, manøvreringsstasjoner – Lyngaa, hjelpemotor – Universal diesel, fiskefabrikk – Smådal Mekaniske, RSW kjøleanlegg – Teknotherm, vakuumsystem – C-Flow, CW8 kombivinsjer, ankervinsj, notrull og hjelperull, nothaler og ringnål – Lofoten hydraulikk, HS Marine AK7 lossekran og HS Marine AK13 notkran – GOT services.

Glimt fra maskinrommet med en Scania D16 hovedmotor på 700 hk som er koplet til et Kumera 350 gir og et Helseth propellanlegg.