I fjor fikk ikke den danske fiskeren Martin Kynde æren av å bli kåret til Årets Fisker av Jyske Bank og Dansk Fiskeritidende. Samme måned fikk han overlevert nybygget Tove Kynde fra Kynde & Toft i Thyborøn.

For 26-åringen Martin Kynde ble det en modig beslutning da han bestemte seg for å investere i et nybygg i 2016. Han kunne risikere at danske fiskerfartøyer ble stengt ute fra britisk farvann som følge av Brexit. Da ville det bli trangt om plassen i danske farvann. At det i Brexit-året skulle komme en pandemi som skapte problemer for danske fiskerier, var neppe det han kunne se for seg da han bestilte den kombinerte konsumfisktråleren og snurrevadbåten. Tove Kynde ble levert begynnelsen av november i fjor, og den er rigget for dobbelttrål og snurrevad. Fartøyet er 23,95 meter lang og 7,4 meter bred.

Vestværftet har designet Tove Kynde. Skroget er bygget ved verftet Nauta Hull i Polen.

 

Har fungert som forventet

På den første turen for å teste fartøy og utstyr, landet Tove Kynde fire tonn med hvitfisk og flatfisk i Hirtshals. Alt fungerte som forventet.

6. november kastet nybygget Tove Kynde loss fra Thyborøn. Første fangst som ble tatt, ble som nevnt levert i Hirts-hals. Siden har en håndfull fangster med rødspette blitt levert på øya Falster under fiske i Østersjøen. Ellers har alle fangster konsekvent blitt levert i Thyborøn. Selv om det står Lemvig på akterstavnen, er det Thyborøn som er havnen fartøyet i praksis hører hjemme i.

Det absolutt aller meste av fisket har foregått i Skagerak, fra Thyborøn og nordover danskekysten. Nybygget har også, når dette skrives, vært en tur nordover i Nordsjøen for å fiske vest av Stavanger.

Tove Kynde er godt utstyrt for både fiske med dobbel-trål og snurrevad. Normalt vil det brukes trål om vinteren og snurrevad om sommeren.

Vestværftet-design

Tove Kynde er designet av Ove Kristensen ved Vestværftet i Hvide Sande. Skroget er bygget ved det polske skrogverftet Nauta Hull. Etter at skroget ble slept til Danmark har Kynde og Toft hatt ansvaret for å utstyre fartøyet. Fartøyet har lugarer for et mannskap på seks, men skal normalt seile med et mannskap på fire personer. Hovedmotor er en Cummins QSK38 som yter 970 kW ved 1600 o/m. Hundested har levert en pakke bestående av et GPGD120 gir og en propell med diameter på 2300 millimeter, montert i dyse. To Cummins QSB7 generatorer sørger for strøm.

Kynde og Toft har produsert og levert hydraulisk dekkspakke. Den består blant annet av to snurrevadvinsjer, hver med kapasitet 4000 meter 44 millimeter snurrevadtau. Videre finnes en vinsj med 1000 meter stålwire og to doble tråltromler. I dekkshydraulikken inngår også en kassevinsj og en TMP lossekran. Snurrevad og trålvinsjer er integrert med Scantrol iSym autotrålsystem. Elektronisk utstyr omfatter blant annet et WASSP multistråleekkolodd, radar og ekkolodd fra Furuna og MaxSea plottere.

Når fisken tas om bord blir den sortert og deretter skyllet i tromler, hvoretter den sendes til pakking og kjøling i en fabrikk som er levert av nederlandske VCU. En ismaskin av type Buus er levert av Nordkøl i Hanstholm. Den produserer fire tonn flak-is i døgnet.

Tove Kynde er et avansert fartøy som kommer til å fiske i Skagerak, Nordsjøen og Østersjøen.