DEL

Fangsten på 180 tonn NVG sild som ble levert ved Norway Pelagic AS i Bergen da vi besøkte i februar, kom fra den 90 fot store kystnotbåten, Kamøyfisk fra Austevoll. Silda ble tatt rett vest av Måløy, og oppnådd snittpris ble på 2,26 kroner per kilo. Skipper Jostein Nekkøy sier til Kystmagasinet at han er fornøyd med utviklingen i fiskeriet, og at året tegner godt.


( 24.03.2010 )

[raw]

Da Kystmagasinet entret rekka hadde Kamøyfisk fire turer igjen før kvoten på 3.100 tonn NVH sild var tatt, noe skipperen regnet med ville ta vel en uke, i beste fall. Snurperen har vært i full aktivitet siden 1. nyttårsdag, og de har fulgt silda fra de første fangstene ble tatt ved Sommarøy i Nordland og fram til siste kast ved Måløy. Den siste slumpen regner de med å ta vest av Bergen. Selv om dette var siste sildelast for foredlingsanlegget i Vestlandets hovedstad, var ikke Jostein Nekkøy ikke bekymret av den grunn. Han regnet med kvaliteten på silda var god nok for de som produserer filet, og han trodde ikke det ville bli noe problem med levering i uken som kom.

 

Skipperen er godt fornøyd med utviklingen i fiskeriet dette året. Været har vært sjelden stabilt og fisket meget godt. Da Kystmagasinet møtte Nekkøy kunne han fortelle at de ikke har hatt en eneste dag med landligge grunnet været, noe som er meget sjelden på denne tiden av året. Eneste landligge har vært ved mottaksanlegg, i kø for å levere sild.

 

-Vi går på lodda så snart vi er ferdige med sildekvoten. Her regner vi med å kunne fiske 300-400 tonn, og vi tror på omtrent samme gjennomsnittpris som på silda, rundt 2,20-2,30 kroner per kilo, sier Jostein Nekkøy, som legger til at prisene både på sild og lodde selvsagt kunne vært bedre. Men han mener at året tross alt tegner godt. Om fortsettelsen blir på samme nivå, blir det et godt år for dette fartøyet, mener han.

 

Kamøyfisk under levering av NVG sild ved Norway Pelagic sitt anlegg i Bergen.


Det er for øvrig ikke lenge til Kamøyfisk setter kursen østover. I april skal fartøyet på verksted i Polen for å bli forlenget med 12 meter. Jostein Nekkøy regner med at verkstedsoppholdet blir på 75 døgn. Det er i alle fall det verkstedet har satt som tidsbruk. Det betyr at kystnotbåten blir klar til fiske etter nordsjøsild, før makrellen skal tas på høsten. Nekkøy forteller at de også har en seikvote på rundt 2.000 tonn, som vil bli tatt på Finnmarkskysten, når det er tid for det.

 

Det kan nevnes at Kamøyfisk ble bygget ved Aas Mek. Verksted på Vestnes i 2000. Fartøyet har et mannskap på syv personer, og de har en skiftordning som er tilnærmet 1:1. Både skipper og mannskap ser frem til forlenging, noe som blant annet betyr litt mer rasjonell drift med større lastekapasitet og færre turer på feltet.

[/raw]

INGEN KOMMENTARER

Comments are closed.