DEL

Brasil er for folk flest kjent for samba, fotball, klippfisk og olje. Landet er også en av verdens største og kraftigst voksende økonomier. Men bortsett fra klippfisk, er de ganske anonyme når det gjelder eksport av sjømat. På verdens største sjømatmesse i Brussel måtte vi i alle fall lete lenge før vi traff messens eneste brasilianske, og ganske anonyme stand.


( 22.07.2010 )

[raw]

Her møtte vi en hyggelig brasilianer, Glauco Hassmann. Han representerte messens eneste brasilianske sjømatselskap, Blaze Comex. De hører hjemme i Florianopolis i den sørlige delen av Brasil. Nasjonens kjente flagg var fraværende på standen. Det samme var fisk og det meste av plakater eller annen markedsføring. Det eneste selgeren hadde å vise til var en liten folder med aktuelle brasilianske fiskeslag for eksport.

 

Det er nesten litt utrolig at et stort land som Brasil, med nesten 190 millioner mennesker, er så anonym på verdens største sjømatarena, mens mininasjoner som Maldivene og andre land hadde egne store og prangende paviljonger. Det var heller ikke mye som tydet på noe overveldende interesse for landet som salgsarena for sjømat fra andre steder i verden. Standen virket lite besøkt. Mye av årsaken er trolig uvitenhet om landet, som at Brasil har en sterkt voksende middelklasse og at en stor del av disse spiser mange av sine måltider på restaurant. Kjøtt står naturlig nok fortsatt sterkt i et land som dette. Men det er en økende interesse for fisk på matbordet, og i deler av landet er det meget trendy å spise laks.

 

Clauco Hassmann på den brasilianske standen i Brussel kunne fortelle at det meste av laksen de importerer til Brasil, kommer fra Chile. Han hadde prøvd å få tak i laks fra Norge, men når han måtte betale 10 euro for kiloet, var det uaktuelt, når sammenligningen var laks fra Chile til fem dollar kiloet. Norsk laks er absolutt interessant for det brasilianske markedet, men den er foreløpig altfor dyr, var konklusjonen fra brasilianeren. Han hadde også prøvd seg på import av andre fiskeslag, som torsk og sei, foreløpig uten suksess i hjemmemarkedet. Pelagiske arter trodde han ville bli vanskelig å selge i Brasil.

 

Men eksport av fisk fra Brasil til Europa og andre deler av verden, hadde han tro på. Landet har en enormt lang kystlinje, med mange attraktive fiskearter og et foreløpig lite utviklet fiskeri. Imidlertid er det stadig økende interesse fra brasilianske myndigheter når det gjelder fiskeriene, og det er åpnet for bedre støtteordninger til modernisering av flåten. Det finnes allerede noen få havgående fartøy med frysekapasitet om bord, i følge brasilianeren. Han lovet å komme sterkt tilbake på sjømatmessen i Brussel neste år, med bedre og større stand og attraktive sjømatprodukter.

 

Det kan til slutt nevnes at Blaze Comex ble etablert i 2002, med formål å utvikle den brasilianske fiskeindustrien, være aktiv når det gjelder utvikling av nye produkter og knytte relasjoner forretningsrelasjoner til andre i bransjen. Selskapet er aktiv både innenfor landbruk, vin og sjømat. Og når det gjelder det siste har de en rekke produkter for både innenlands salg og eksport, både frossen og fersk fisk, skalldyr og skjell.

[/raw]

INGEN KOMMENTARER

Comments are closed.