Antarctic Endurance ble for kort tid siden døpt i Ålesund under en flott seremoni. Krillfartøyet blir Aker BioMarines flaggskip innen energieffektiv fangst og operasjon, og er et resultat av det ypperste innen norsk maritim skipsbygging og innovasjon.

Skipets dåp og lansering er en milepæl for en to års lang reise gjennom designprosesser, samarbeid og utstyr, levert av de norske skipsbyggerne VARD.
Den ærverdige Alexandra Shackleton, barnebarnet til Sir Ernest Shackleton var gudemor på fartøyet. Her avbildet sammen med Matts Johansen, administrerende direktør i Aker BioMarine.

-Vi har brukt all vår erfaring og kunnskap i arbeidet for å realisere våre ambisjoner og operasjonelle behov for et fartøy av denne typen. Dette er noe vi bare kunne ha drømt om da vi startet vårt eget eventyr på Antarktis for over ti år siden, sier Matts Johansen, administrerende direktør i Aker BioMarine.

– Antarktis utholdenhet er designet og designet spesielt for vår drift. Hun er energibesparende og utstyrt med en rekke miljøvennlige teknologier som er implementert gjennom deltakelse og innsats fra vårt erfarne mannskap. Dette er et unikt fartøy på alle måter, og vårt aller første spesialbyggede krillfartøy. Båten har blitt kalt Antarctic Endurance og er en hyllest til den verdensberømte britiske polaristen Sir Ernest Shackleton. Den ærverdige Alexandra Shackleton, barnebarnet til Sir Ernest Shackleton var gudemor på fartøyet.

 

En fantastisk dag

– Dette er en fantastisk dag, og det betyr mye for meg at min bestefar og hans mannskaps arv og heroesisme hilses på denne måten. Antarctic Endurance blir en påminnelse og et symbol på arven fra Norge og Storbritannia som binder oss sammen. Min bestefar, Sir Ernest Shackleton, fikk sitt fartøy, Endurance, bygget i Sandefjord i Norge, og nå er et nytt fartøy med navnet Endurance bygget i Norge på vei til Antarktis, sier Shackleton. Skipet, som vil seile under norsk flagg, er 130 meter langt og har en byggekost på 1,1 milliarder kroner, eller litt over 140 millioner dollar. Den viser den imponerende kompetansen som lever i det norske maritime miljøet.

-Vier mange stolte skipsbyggere i VARD i dag. Vi gleder oss til levering av Antarctic Endurance, og at hun er klar for debut sesongen. Dette er et unikt prosjekt, og i samarbeid med Aker BioMarine har vi løst en rekke utfordringer for å levere det vi mener er et fartøy som setter en helt ny standard for industrien, sier Fredrik Mordal Hessen, verftsdirektør ved Vard Brattvaag.

Project manager for the construction project, Eldar Vindvik.

Antarctic Endurance er en ny bygning spesielt designet for oppgaven, i motsetning til eksisterende forsyningseller trawlerfartøyer som er ettermontert. I tillegg til å dekke kjernebehovene til Aker BioMarines operative aktiviteter, har fartøyet blitt designet og utstyrt for maksimal energieffektivitet. Gjennom en rekke innovative prosesser og teknologier om bord er fartøyet 30 prosent mer miljøvennlig enn dagens trawlere.