DEL

Aas Mekaniske Verksted er brønnbåtverft nummer en. Av 52 norskflaggede brønnbåter bygget etter år 2000, er 23 bygget ved Aas Mek. Verksted. Nummer to er Larsnes med fem brønnbåter og Havyard og Sletta Båtbyggeri med tre båter hver.


( 17.08.2017 )

 

Denne oversikten gir ikke et korrekt bilde av hvor mange brønnbåter verftene totalt har bygget. Det er en rekke norskbyggede brønnbåter som seiler under blant annet chilensk og canadisk flagg. Totalt har organisasjonen Kystrederiene 65 brønnbåter som medlemmer, med en samlet bruttotonnasje på 108.813 tonn. Brønnbåtene utgjør hele 25 prosent av medlemmene i interesseorganisasjonen. Når vi i oversikten har valgt ikke å ta med fartøyer bygget før 2000, skyldes det at mange av disse er relativt små, og en del av disse brukes ikke lenger til føring av levende laks.

Brønnbåtene er i større grad enn mange andre skipstyper både designet og utstyrt i Norge. Av 51 båter i oversikten over norske brønnbåter bygget etter år 2000, er bare seks utstyrt ved verft i utlandet, og da i hovedsak i Spania og Tyrkia. I tillegg er det åtte brønnbåter og prosessfartøyer som er under bygging ved norske verft.

Brønn- og prosessbåter under bygging per 01.06.2017

Navn Rederi Lengde Verft Levering
Gåsø Freyja Frøy Rederi 84,60 Fiskerstrand Verft 06.17
Steinar Olaisen Nova Sea Service 79,00 Aas Mek 06.17
TBN Napier AS 37,85 Fitjar Mek 09.17
Ronja Storm Sølvtrans AS 116,00 Havyard 06.19
TBN Rostein AS 82,10 Larsnes Mek 05.18
Ronja Diamond Sølvtrans AS NVC 387 Myklebust Verft 08.17
Merdø DESS Aquaculture Shipping 59,20 03.18
TBN Dess Aquaculture Shipping 59,20 Opsjon 18

Ronja Storm blir norskeid og norsk flagget. Men den 116 meter lange kjempen skal chartres til tasmanske Huon Aquaculture. Illustrasjon Havyard.

Norske brønnbåter bygget etter 2000

Oversikten er basert på rederienes hjemmesider og norsk skipsregister. Flere av rederiene har i tillegg fartøyer flagget til andre land, og er eid av utenlandske datterselskaper.

Navn Rederi LOA Verft Bygget
Bjørg Pauline Nordlaks Transport 69 Vaagland Båtbyggeri 2010
Christine Intership 44 Sletta Båtbyggeri 2001
Inter Caledonia 66 Tyrkia 2016
Dønnalaks Norsk Fisketransport 51 Sletta Båtbyggeri 2002
Dønnland 64 Aas Mek 2012
Havtrans 84 Havyard 2014
Namsos 85 Havyard 2015
Steigen 80 Havyard 2017
Veidnes 41 Sletta Båtbyggeri 2002
Viknatrans 62 Aas Mek 2011
Viktoria Lady 53 Solstrand 2006
Viktoria Viking 57 Aas Mek 2009
Novatrans Novatrans 62 Aas Mek 2011
Frøystrand 62 Aas Mek 2009
Gåsø Jarl 85 Fiskerstrand Verft 2016
Gåsø Viking 78 Tyrkia 2015
Gærda Sæle Gærda Sæle 37 Alfa Marine 2000
Grotanger M/S Grotanger Brønnbåt Nord 40 Aas Mek 2001
Martin Sæle Salmon Star AS 45 Spania 2016
Seihav Seihav AS 78 Fitjar Mek 2016
Seigrunn Seigrunn AS 49 Karmsund Maritime 2002
Kirsti H Erko Transport 70 Solund Verft 2017
Langsund Rostein 43 Aas Mek
Ro Fjell 84 Aas Mek 2013
Ro Arctic 71 Larsnes Mek 2014
Ro Fjord 72 Larsnes Mek 2009
Ro Master 72 Blaalid 2007
Ro North 77 Larsnes Mek 2016
Ro Server 77 Larsnes Mek 2016
Ro West 82 Larsnes Mek 2016
Ro Chief 53 Aas Mek 2002
Rohav 57 Aas Mek 2002
Ronja Challenger Sølvtrans 70 Aas Mek 2016
Ronja Commander 54 Aas Mek 2003
Ronja Harvester 68 Aas Mek 2007
Ronja Huon 75 Spania 2014
Ronja Nordic 57 Aas Mek 2008
Ronja Ocean 80 Myklebust Verft 2017
Ronja Pioner 57 Aas Mek 2005
Ronja Polaris 73 Spania 2013
Ronja Skye 40 Aas Mek 2001
Ronja Superior 57 Aas Mek 2007
Ronja Viking 57 Aas Mek 2006
Tauranga Napier 47 Bømmeløy Mek 2001
Øydrott Bømlo Brønnbåtservice 62 Aas Mek 2010
Øyfjord 69 Aas Mek 2014
Øylaks 63 Aas Mek 2012
Øystrand 77 Aas Mek 2016
Øysund 70 Serbia/Montenegro 2014
Øytind 70 Aas Mek 2015

Kilder: Rederienes nettsider, Sjøfartsdirektoratet, Kystrederiene

 

INGEN KOMMENTARER

Comments are closed.