Rederiet Ervik & Sævik har gjennom datterselskapet Christina 2 AS kjøpt den nesten nye pelagiske tråleren/ringnotbåten Herøyhav. Ifølge rederiet betalte de 180 millioner kroner for båten. Kjøpet er sannsynligvis en del av rederiets arbeid med å plassere kvoter etter kjøpet av Inger Hildur. Rederiet Ervik & Sævik sendte 6. desember ut en pressemelding i forbindelse […]


( 20.12.2017 )

Rederiet Ervik & Sævik har gjennom datterselskapet Christina 2 AS kjøpt den nesten nye pelagiske tråleren/ringnotbåten Herøyhav. Ifølge rederiet betalte de 180 millioner kroner for båten. Kjøpet er sannsynligvis en del av rederiets arbeid med å plassere kvoter etter kjøpet av Inger Hildur.

Rederiet Ervik & Sævik sendte 6. desember ut en pressemelding i forbindelse med at de strukturerer og samler kvotene fra fartøyet Inger Hildur på Christina E. I pressemeldingen ble det opplyst at de ville selge overskytende kvoter. Inger Hildur ble kjøpt i januar 2016, og er siden solgt videre i april til Vestfart AS i Bremanger i Sogn og Fjordane og omdøpt til Vestfart. Den tiden Ervik & Sævik hadde Inger Hildur i sitt eie, var det selskapet Christina 2 AS som formelt eide fartøyet.

Les mer om kjøpet av Inger Hildur

Det er samme selskap, Christina 2 AS søkte i august om ervervstillatelse til fartøyet Herøyhav. Det kan tyde på at de enten vil samle kvoter på et nyere fartøy eller selge den igjen etter å ha lastet kvoter på denne. Kvotene som ble overtatt i forbindelse med kjøpet av Inger Hildur var mer enn hva de kan strukturere på Christina E.

I november, selv om Herøyhav fortsatt ifølge Fiskeridirektoratets merkeregister eies av Herøyhav AS, søker Christina 2 AS om generell utskiftingstillatelse for Herøyhav. Det fremgår også av direktoratets postjournal at Christina 2 AS 10. oktober har fått tildelt fiskerimerke for Herøyhav.

Les mer om fartøyet Herøyhav

Kystmagasinet har forsøkt å få kontakt med daglig leder Rita Sævik i Ervik & Sævik AS som er eiere av selskapet Christina 2 for forklaring på planen bak kjøpet av Herøyhav, og om transaksjonene rundt Herøyhav bare er en måte å håndtere regler for salg av kvoter. (Se kommentar fra Rita Sævik i slutten av artikkelen)

Herøyhav ble bygget ved Karstensens Skibsværft i Skagen i 2013. Fartøyet er 69,95 meter langt og 15 meter bredt, og utstyrt med en MAN Diesel & Turbo som yter 3400 Hk. Lastekapasitet er på 2129 kubikkmeter. Med andre ord er det ett av den pelagiske flåtens største og mest moderne fartøyer Ervik & Sævik AS har kjøpt.

OPPDATERING: Rita Sævik presiserer:
I en telefonsamtale onsdag kveld opplyser Rita Sævik at salget egentlig ikke er noe annet enn en intern transaksjon i forbindelse med flytting av kvoter. Derfor egentlig noe å skrive om. Hun vil foretrekke at artikkelen blir tatt bort fra nettet.

Kystmagasinet har registrert at saken allerede er delt på av et større antall lesere via sosiale medier. Det blir da korrekt å la saken bli liggende. Kystmagasinet har allerede skrevet at transaksjonen mest sannsynlig er knyttet til salg av kvoter. Det kan derfor bekreftes at Herøyhav ikke skifter eiere, men at fartøyet har fått overført kvoter som ikke lar seg strukturere på Christina E.