Oslo Havn har fått overlevert nytt hybrid oppsynsfartøy av type Alusafe 1300 MKIII fra Maritime Partner i Ålesund.

Den nye båten er et hurtiggående oppsynsfartøy, som skal benyttes til havneoppsyn og eskortering av større fartøy som ferdes i havnen. Havneoppsynet er hver dag på fjorden for å sørge for at skip kan ferdes på en trygg og effektiv måte.

Hybrid fremdrift, med dieselmotorer som gir en toppfart på over 30 knop.

Hybridteknologi

Den nye oppsynsbåten er blant de mest miljøvennlige av denne typen. Hybridteknologien reduserer forbruket av miljødiesel med cirka 70 % på de oppgavene båten skal benyttes til. Båten bruker batterier i lave hastigheter mellom 4-5 knop, som er tilstrekkelig for oppsynsrunder i kommunens sjøområder.

-Når det kreves større hastigheter kobles de miljøvennlige dieselmotorene sømløst inn, samtidig som batteriene lades. Båten kan også lades på landstrøm, sier Ingvar M. Mathisen, havnedirektør i Oslo Havn.

Gudmor Victoria Marie Evensen, byråd for næring og eierskap i Oslo kommune, var gudmor for båten.

Reduserer utslipp

-Vi er veldig glade for at vi kan jobbe med kunder som har fokus på både miljø og ny teknologi. For å få frem nye og mer miljøvennlige fremdriftssystemer er vi helt avhengige av å ha foregangskunder slik som Oslo Havn. En kunde som ser verdien av å være med å ta investeringer som er kostbare, men som gir viktig innovasjon på veien mot ett grønt skifte, sier Peder R. Myklebust, administrerende direktør i Maritime Partner AS.   Båten ble døpt i en seremoni på Honnørbrygga i Oslo i starten av juni.

-Jeg gleder meg til å se båten i aksjon. Den er med på å gjøre fjorden trygg for alle som ferdes på sjøen, og den reduserer utslipp.  Med andre ord er den ett av flere bidrag til byrådets handlingsplan for nullutslipp i havna, sier Victoria Marie Evensen, byråd for næring og eierskap i Oslo, som var gudmor for båten.

Båten ble døpt Teist i en seremoni på Honnørbrygga i Oslo.

Alusafe 1300 MK III Hybrid

Alusafe 1300 MKIII Patrol Hybrid er bygget i resirkulerbart aluminium. Den er bygget på Maritime Partners Alusafe 1300 MKIII skrog og har en lengde på 13,10 meter. Båten er levert i forskjellige utførelser tidligere, både til Forsvaret og Kystverket, og er et gjennomprøvd og solid fartøy. Båten har planende singelskrog med dyp v-bunn designet for høy fart i grov sjø. Båten er sertifisert av DNV og skroget er dimensjonert i henhold til DNV HSLC regelverk.

Fremdriften skjer ved hjelp av to dieselmotorer og elektromotorer. Hovedmotorene er levert av Frydenbø, og er hver på 450 HK. Disse er koblet til vannjetter via en girkasse på hver fremdriftslinje. Topphastigheten er på over 30 knop, og på ren batteridrift kan den gå i 4-5 knop i 1-2 timer. Dieselmotorene kan benytte biodiesel, og utslipp er i henhold til strenge internasjonale miljø regler.

Styrhuset er utrustet med to dempende kapteinstoler, mens det i kabinen er et antall dempende stoler for ytterligere personer. Videre finner man sikkerhetsog navigasjonsutstyr, levert av Furuno og Sailor, i henhold til regler og kundens krav. I forkabinen er det toalett med vask og lagringsplass for utstyr. Tilgang til forkabinen er nedgang fra styrhuset.

Maritime Partner

Maritime Partner AS i Ålesund selger og bygger hurtiggående båter av eget design. Selskapet har kunder over hele verden, og har passert 2.200 leverte båter. Båttyper strekker seg fra offshore redningsbåter, arbeidsbåter, patruljebåter, turistbåter og andre hurtiggående båter under merkenavnene Alusafe, Seabear/Sjøbjørn og Weedo.