Astrid Helene er en av vedens første fullt elektriske fiskebåter, den er designet og bygget av Grovfjord Mekaniske Verksted som miljøvennlig arbeidsbåt for fiskefarmer. På denne båten finner du ingen motorstøy, ingen dieselgasser, det er nullutslipp og meget god manøvrbarhet.


( 03.09.2018 )

Nothern Light Salamon sparer atmosferen for omtrent 90 tonn CO2 og 900 kg NoX partikler årlig. Grovfjord Mekaniske Verksted som har designet og bygget Astrid Helene har leveret 115 båter til fiskeindustrien de siste 15 årene, og Astrid Helene er den første fullt elektriske båten.

Frekvensomformere er avgjørende for båtens funksjonalitet. Hele 7 stk Vacon NXP invertere sørger for energiflyt mellom batterier, motorer, ladere samt strøm i kabinen. Energi ombord kommer fra to batterier fra Corvus Orca på tilsammen 440 kWh. To permanent magnet motorer på 190 kW hver sørger for lydløs og effektiv framdrift. Også de drevet av Vacon NXP invertere. Lading fra land er styrt med NXP Grid Converter og batteriene administreres av NXP DCDC konverter. Til og med hydraulikk til kran er drevet av NXP inverter for å kunne forsynes fra batteriene. Det overordnede kontroll system kalt EMS, Energy Management System, er utviklet av lærere og elever på Universitetet i Tromsø, UiT.

Katamaranskroget er svært effektivt og det trengs få kilowatt for å gli gjennom vannet opp til 6-7 knop. Høyere hastigheter og over 10 knop stiger energi behovet eksponensielt. Rekkevidde er derfor avhengig av fart, vind og havstrøm. Noe som det avanserte EMS systemet gir båtføreren god oversikt over. En lading holder fint til en lang arbeidsdag på fiskefarmen. Skulle man finne på å flytte båten over en lang havstrekning heises et vanlig diesel aggregat ombord på dekket og koples rett i lade pluggen. Og vips – Astrid Helene har blitt en hybrid båt med lang rekkevidde.