DEL

Rederiet Kenfish II får i august overlevert en kombinert autoline- og garnbåt med lengde på 20,99 meter. Veien frem til levering av nybygg har vært lang. To branner, krangel om heving av kontrakt, tap på forskudd betalt til islandsk verft, før nytt prosjekt ble igangsatt ved Stadyard.


( 13.02.2018 )

Rederiet Kenfish II AS i Kristiansund solgte høsten 2016 fartøyet Lillebror. Fartøyet som var bygget ved Arctic Boat i Gausvik i 1995 og kjøpt av Kenfish II AS i 2013, hadde en lenge på 14,63 meter og bredde på 4,15 meter. Planen var først å kjøpe en sjark fra islandske Seigur ehf. Nå får de etter en lang prosess for å få kansellert byggekontrakt med det islandske verftet bygget et fartøy med lengde på hele 20,99 meter og bredde på 10,00 meter i Norge.

Samtidig med at rederiet solgte Lillebror, ble det søkt om generell utskiftingstillatelse og det ble det inngått kontrakt med verftet Seigur ehf på Island om bygging av et kombinert garn- og autolinefartøy med største lengde på 14,99 meter for levering i midten av desember i fjor.

27. januar 2017 ble Seigur ehf rammet av brann som gjorde store skader på verftet og på utstyr som var kjøpt for montering på det nye fartøyet. Rederiet og deres advokat, Per Sperre, ønsket å heve kontrakten med Seigur ehf, da de ikke hadde tro på at verftet ville kunne levere i henhold til kontrakten. Men dette bestred Seigur ehf, og rederiet valgte å vente og se om verftet var i stand til å oppfylle sin del av byggekontrakten.

31. mai i fjor ble det islandske verftet på ny rammet av brann. Til tross for at verftet var totalskadet av brannen, bestred de rederiets rett til å heve kontrakten. Først på høsten i fjor meddelte Sperre Kenfish II AS at han anså saken som avsluttet, og han anbefalte rederiet å avskrive innbetalt forskudd som tap.

En hurtig og effektiv prosess medførte at rederiet allerede 1. desember kunne fremme en ny søknad til Fiskeridirektoratet om utskifting av Lillebror. De valgte nå å få få bygget et fartøy designet av Seacon AS i og bygget av Stadyard, begge bedrifter i Måløy.

Fartøyet, som får skroget bygget ved baltisk verft, har en kontraktspris på 69 millioner kroner, og vil bli utstyrt med en Yanmar hovedmotor med ytelse 1122 hestekrefter. Det blir bygget to arbeidsdekk, hvorav hoveddekket skal brukes for linedrift og fabrikk, mens shelterdekk blir for garndrift. Derfra slippes fisken ned i Helix-tanker på hoveddekket før sløying og bearbeiding. Lasterommene som i ervervssøknad har en samlet kapasitet på 165 kubikkmeter fordelt på to rom. Disse rommene skal uavhengig av hverandre kunne brukes både til frys og kjøl.

«Nye Lillebror» vil få navnet Fay og skal etter planen overleveres til rederiet 1. august.

INGEN KOMMENTARER

Comments are closed.