Rederiet Gunnar Langva AS, eid av brødrene Bjarne og Gunnar Longva, fører familienavnet videre med sitt 74,8 meter lange nybygg.

Den pelagiske fiskebåten «Gunnar Langva» erstatter sin forgjenger med samme navn. Båten er den femte i rekken av fiskebåter i familien, og bærer det originale navneskiltet fra 1952. For hver ny båt de har kjøpt, har skiltet blitt skrudd ned av den gamle og videreført til nybygget. – Skiltet blir bare mindre og mindre for hver gang, smiler Gunnar Longva lurt. Den nye fiskebåten er 74,8 meter lang og 15,5 meter bred, og har ett dekk mer enn forgjengeren fra 2003. Kontrakten om bygging av ny båt ble tegnet i august 2017. Designet er RollsRoyce NVC 353 (nå Kongsberg Marine). Skroget ble sjøsatt ved Remontowa Shipbuilding i Gdansk 9. april i år. En knapp måned etter, var det på plass ved Westcon Yards i Ølensvåg for utrusting og ferdigstilling.

– Fantastisk

«Gunnar Langva» ved Westcon Yards, der den har blitt ferdigstilt det siste halve året.
«Gunnar Langva» ved Westcon Yards, der den har blitt ferdigstilt det siste halve året.

Overleveringen fra verftet skjedde 17. november, og det var to stolte og fornøyde redere som kunne inspisere det ferskeste tilskuddet i den norske fiskefl åten.

– Resultatet har blitt helt fantastisk. Det er ingenting å sette fingeren på. Jeg er så fornøyd jeg kan bli. De siste dagene har jeg bare gått rundt og smilt, sa reder Gunnar Longva før han gjorde klart for å ta båten til hjemmehavnen i Ålesund.

Årets kvote er allerede fisket, så de to rederne må vente til nyåret før de får tatt båten i bruk. I mellomtiden skal trål og not testes, og ikke minst skal båten døpes. Dette skjer i Ålesund den 11. januar.

Broen på «Gunnar Langva» er designet i et samarbeid mellom rederiet og verftet for å gi maksimal oversikt. I front er tre 55 tommers navigasjonsdisplay.
Broen på «Gunnar Langva» er designet i et samarbeid mellom rederiet og verftet for å gi maksimal oversikt. I front er tre 55 tommers navigasjonsdisplay.

Den forrige «Gunnar Langva» ble også laget på Westcon Yards, da også med Rolls-Royce design (nå Kongsberg Marine). Rederne var så fornøyde med båten, at de gikk for samme oppskrift når de i 2017 bestilte ny.

– Det er kvalitetsstempel at vi kommer tilbake og bygger båt nummer to. Det er seksten år siden den første ble levert, og det var suksess fra første dag, sier Gunnar Longva.

Messen sett fra motsatt side.
Messen sett fra motsatt side.

– Hva betyr det for dere å få denne oppgraderingen?

– Båten vi har i dag er også kjempegod, men dette er et steg videre. Den største forskjellen er at vi har fått et ekstra dekk, og ellers har vi økt både lengden og bredden.

Høyere fribord

Siste dagen før overlevering settes prikken over i-en, med plassering av kunst på skottene.
Siste dagen før overlevering settes prikken over i-en, med plassering av kunst på skottene.

Leder for nybygg hos Westcon Yards, Endre Matre, sier det ekstra dekket gir bortimot 25 prosent økt volum i forhold til forrige båt. Dette fører også til at de kan fiske i hardere vær enn tidligere.

– Vi snakker ofte om lengden på en båt, men fribordet er også viktig. Når båten er lastet, er det fremdeles mye båt over havet her, sier Matre. – Dette har også med sikkerheten til mannskapet å gjøre. Når vi fisker i dårlig vær, spesielt etter kolmule, er dette mye tryggere, seier Longva.

Fremdriftsløsningen i «Gunnar Langva» er av typen Promas fra Kongsberg Marine, en integrert løsning som sparer drivstoff og gir økt manøvreringsevne.

Bjarne Longva viser frem historien til rederiet. Nye «Gunnar Langva» er den femte i rekken.
Bjarne Longva viser frem historien til rederiet. Nye «Gunnar Langva» er den femte i rekken.

Hovedmotoren ombord er en Bergen Diesel B33:45L8 på 4.800 kW, som nå også er utrustet med katalysator for å rense eksosen best mulig. Motoren gir en fart på 17,8 knop. Dette er identisk med forrige «Gunnar Langva».

Av utvendig utrustning er dekkskranene levert av Triplex MacGregor, og KM Brattvaag har levert vinsjene om bord.

Stillegående

Styreposisjonen på broen gir full oversikt over instrumenter og utsikt forut.
Styreposisjonen på broen gir full oversikt over instrumenter og utsikt forut.

Ferdigstillingen fra skrog til overleveringsklar båt, tok et halvt år på verftet i Ølensvåg.

– Alt har gått helt etter planen. Det har blitt en utrolig fin båt. Det vi er spesielt fornøyde med, er hvor stille den er. Det er lagt mye vekt på å gjøre en del valg oppover dekkene for å redusere støy. Lydmålinger viser at det er en komfortabel båt, både i lugarene og på broen, sier Matre.

Oversiktlig dekksområde.
Oversiktlig dekksområde.

Båten er utstyrt med til sammen 14 lugarer. Opprinnelig var det tegnet inn 13,men et slikt ulykkestall går ikke an å ha i en båt, så det ble lagt til en ekstra.

Om bord i «Gunnar Langva» er det normalt en besetning på ti personer, pluss en lærling. Rederiet har hatt tatt inn lærlinger siden 90-tallet.

Aktre dekk
Aktre dekk

– Vi er veldig fornøyd med ordningen. Det er mange dyktige ungdommer, skryter Longva, og legger til at fiskeryrket er ettertraktet som aldri før. – Folk står i kø for å få arbeid.

Lyst og rent teknisk rom.
Lyst og rent teknisk rom.

Skal i fiske på nyåret

På nyåret skal både båt og mannskap settes i arbeid. «Gunnar Langva» fisker sild, makrell, lodde, kolmule og brisling ved Irland, Island, Barentshavet og i Nordøst-Atlanteren. Med ny kvote på nyåret, er de klare for virkelig å prøve nyebåten i sitt rette element.

– Det blir spennende å se. Den store prøven blir når vi skal fiske, men vi har tro på at det skal fungere, sier Bjarne Longva.

«Gunnar Langva» til kai i Ølen før avreise til Ålesund og hjemmehavn.
«Gunnar Langva» til kai i Ølen før avreise til Ålesund og hjemmehavn.

RSW-tankkapasiteten under dekk er på 2.298 m3. Siden de leverer ferskvare, er båten stort sett et par dager ute på feltet før de drar i land igjen. Kolmula kan derimot ligge noen uker, siden den skal males opp til laksefôr.

En fornuftig utforming av fisketankene er noe redere og verft har samarbeidet mye om under tegning av båten.

– Fra starten av prosjektet, bestemte vi oss for å lage tanker som skal være lette å holde rene. Vi har sammen med designer og reder arbeidet med ulike vinkler for å få god flyt og slippe å spyle ut fisken, sier Matre.

– Forhåpentligvis skal den renne ned i brønnen selv, så suger vi den ut med vakuumpumpe. I store lasterom med flat dørk, må fisken få hjelp til å komme seg ut, sier Bjarne Longva.

Dobling av kabel

En annen ting som merkes når man bygger båt i dag, er at teknologien har utviklet seg mye. I forhold til den forrige båten fra 2003, er antall meter kabel om bord doblet.

Mye av høyteknologien er sentrert rundt båtens sentral på broen. Der viser blant annet et par 55 tommers skjermer med Furuno-instrumenter hva som foregår rundt og under båten. Matre forteller at ingenting er tilfeldig designet. Verftet har arbeidet tett sammen med rederne for å lage gjennomtenkte løsninger med optimale synsvinkler. Samtidig har de tatt vare på det som har fungert godt på den forrige båten.

– Plassering av radarer og sonarer er en videreføring fra dagens båt, så vi kjenner oss igjen, sier Gunnar Longva. – Hva er dere mest fornøyd med?

– Håndverket til de som bygger. Dette er folk som er dedikerte. Mottoet deres er at jobben skal være gjort skikkelig, sier Longva.

Det er høyt aktivitetsnivå ved Westcon i Ølen. Både offshorerigger, ferger og fiskebåter ligger til kai for service og vedlikehold.
Det er høyt aktivitetsnivå ved Westcon i Ølen. Både offshorerigger, ferger og fiskebåter ligger til kai for service og vedlikehold.

Mye å gjøre

Ellers kan Endre Matre fortelle at det er bra med aktivitet på verftet om dagen. Den forrige fiskebåten Westcon ferdigstilte var 74,8 meter lange «Taits», som ble overlevert sine skotske eiere i mars. Som med «Gunnar Langva», var også «Taits» den andre båten rederne bestilte fra Westcon.

– Vi tenker at vi skal gjøre så godt arbeid at kundene kommer igjen. Og vi skal gjøre at både små og store kunder skal føle seg like velkomne og viktige, sier Matre.

Aktre styreposisjon med oversikt over akterdekk.
Aktre styreposisjon med oversikt over akterdekk.

Videre på ordrelisten til Westcon står to åtti meter lange ferger. Den ene blir den første i verden med hydrogendrift. Ellers er både ferger, fiskebåter og offshorefartøy stadig innom verftet for vedlikehold og oppgraderinger. Nye «Gunnar Langva» har fått byggnummer 35 fra verftet.