DEL

En av de virkelig store brønnbåtene her til lands blir i disse dager (uke 18) overlevert fra Fiskerstrand Verft AS til sine eiere, Frøy Rederi. «Gåsø Jarl» skal rett inn i tjeneste for Marine Harvest, region Midt-Norge. Nybygget, som er spekket med avanserte tekniske løsninger, er hele 84,60 meter langt og 16 meter bredt, og har netto lastekapasitet er på 3.200 kubikk.


( 29.05.2017 )

Kystmagasinet tok en prat med teknisk sjef Olav Fiskerstrand et par dager før overlevering. Han forteller at dette er det første av to nærmest identiske skip som vil bli overlevert med få måneders mellomrom. «Gåsø Freyja» skal leveres til samme rederi til sommeren, og stort sett den eneste forskjellen er at dette skipet utstyres med en såkalt «thermolicer» for lusbehandling.

Nybygget har en stor og velutrustet bro. Foto: Fiskerstrand Verft.

Men tilbake til «Gåsø Jarl». Kontrakten på dette nybygget ble signert med rederiet sommeren 2015. Møre Maritime har stått for designet, og selve skrogbyggingen har foregått ved SELAH Shipyard i Istanbul i Tyrkia. All utrustning er utført ved Fiskerstrand Verft. «Gåsø Jarl» er for så vidt en tradisjonell brønnbåt, men har enkelte løsninger litt utenom det vanlige, som for eksempel et lukket system for lusebehandling ved hjelp av leppefisk, hvor leppefisken blir filtrert gjennom et eget system for human og bærekraftig bevaring av leppefisken. Det er installert to store tanker på fem kubikk hver til denne behandlingen, og det finnes to sorteringsmaskiner for leppefisken.

Glimt fra en av salongene oppe.¨Foto: Fiskerstrand Verft.

Nybygget har også fiskebehandlingsutstyr der det blir benyttet både ferskvann og hydrogenperoksid for avlusing, og rederiet har gjennom hele dette båtprosjektet vært innovative med fokus på at det siste og beste utstyret skal benyttes. De to identiske brønnbåtene er også utrustet med nødslakteri, dersom det skulle finnes syk fisk om bord. Og for å kunne ta vare på den slaktede fisken i nedkjølt tilstand, er det installert tre RSW-tanker, hver på 2.000 liter.

Når det gjelder fiskeutstyrspakken, som er levert av Cflow, så er den generelt basert på lukket teknologi som oppfyller krav til fiskevelferd når det gjelder sirkulasjon, oksygenering, filtrering, UV og som nevnt RSW. Det er videre lagt stor vekt på miljøvennlige løsninger og utforming. Begge båter er også forberedt for å møte fremtidens miljøkrav med hensyn til utslipp av NOx samt rensing av ballastvann.

Gåsø Jarl har stor dekksplass med i alt fire kraner, alle levert av Triplex. Foto: Fiskerstrand Verft.

Det kan i den forbindelse nevnes at «Gåsø Jarl» har dieselelektrisk framdrift fra Bostek, med fire generatorer, hver på 1.500 kW, som vil gi skipet fart på rundt 13 knop. Siemens har levert elektro-pakken med to elektromotorer, hver på 1.200 kW ved 1.800 omdreininger, Heimdal gir, Helseth propell og Brunvoll to sidethrustere, en framme og en akter.

Det kan til slutt nevnes at nybygget har topp moderne fasiliteter om bord når det gjelder både arbeidsprosesser og bo-komfort. Her finnes romslige og gode messer og salonger og velutstyrt bysse for topp kosthold. Skipet har lugarkapasitet til 14 personer i 10 lugarer.

Gåsø Jarl er et flott fartøy. Foto: Uavpic.com.

Hoveddimensjoner:

Lengde over alt                                   84,60 m

Bredde                                                16,00 m

Dybde maks                                       08,50 m

Dødvekt                                             4.800 t

Netto lastekapasitet                            3.200 m3

Servicefart                                         13 knop

Drivstoff                                            285 m3

Ballastvann                                        1.000 m3

Ferskvann                                          123/760 m3

INGEN KOMMENTARER

Comments are closed.