Aquasjarken MS Signe er et spennende fartøyprosjekt som kan gi økt verdiskaping mellom fiskeri og oppdrett.

Nybygget MS Signe fra Grovfjord Båtbyggeri ble overlevert sine eiere i mai, og vil uten tvil vekke oppmerksomhet når den kommer i drift. Fartøyet skal drive kombinasjonsdrift, både som fiskefartøy og arbeidsbåt for oppdrettsnæringen. MS Signe har fått benevnelsen aquasjark, og er en spennende nyvinning utviklet av NSK Ship Design, verftet og de tre rederne.

Skipper og medeier John Einar Engen (tv), driftsleder Marius Sjøvoll og daglig leder Vidar Sjøvoll fra Grovfjord Båtbyggeri AS.

Gode sjøegenskaper

Åkenes Kystfiske og Joakim Martinsen, er en av tre eiere av MS Signe. Martinsen har base i Gratangen, hvor også en av de to andre eierne, rederiet Odd Lundberg, holder til. Siste eier er John Einar Engen fra Sommarøy i Tromsø kommune, gjennom sitt selskap Øyværing. Det er medeier og skipper John Einar Engen som skal drifte båten i fisket, og han sier til Kystmagasinet at de kun skal drive garnfiske etter torsk på vinteren og delta i blåkveitefiske. Resten av året er den utleid til oppdrettsnæringen, som arbeidsbåt.

-Den skal først inn som arbeidsbåt noen uker, før vi rigger om til blåkveitefisket som starter første juni. Primært skal vi være to mann om bord under fisket, sier Engen. Han er godt fornøyd med båten etter å ha testet den et par turer. De har vært ute og prøvefisket en tur, og han synes båten fungerte godt og har gode sjøegenskaper.

Anders Andreassen hos NSK Ship Design. FOTO: NSK SHIP DESIGN.

Mye utstyr

Det er mye utstyr som skal på plass, og tilpassinger er gjort for å kombinere driften av båten slik at den fungerer i både fiske og som arbeidsbåt. En egen hekk-kant blir montert på rekka når den skal ut i fiske. Deretter monteres capstan, garnhaler, garngreier, binger, garnrenne og bløggekar. Dekksutrusningen står Lorentzen Hydraulikk og verftet selv bak. I tillegg er det avtagbare luker og karmer, og demonterbar vinge på hekken. All hydraulikk er montert slik at bytte av dekksutstyr skal skje fort og enkelt. Lastekapasiteten er på 28 m³.

Bak i rorhuset er det innredet en liten bysseseksjon.

Skroget til den 11 meter lange og 5,60 meter brede båten er bygget i Riga, Latvia, og ankom Grovfjord sist høst. Grovfjord Båtbyggeri har stått for innredning og utrusting av fartøyet. Motoren er levert av Nogva Motorfabrikk AS, og er en Scania DI09 med ytelse på 300 hk og 2100 o/min. Nogva har også levert gir og propeller, i tillegg har Sleipner levert sidepropeller. Motorrommet har ståhøyde, og er stort og romslig for å være om bord i en 11-metring. Kombinert med fartøyets gode sjøegenskaper vil det kunne gi lavere CO2-utslipp.

Bysseseksjon og sitteplasser er plassert på styrbord side i rorhuset, og er i moderne design. På grunn av spesielle krav i forbindelse med sertifikater til lastebåt er det kun plass til to lugarer om bord. Lugarene har køyeplass til fire personer, er store og romslige, og med god plass for de som skal sove og oppholde seg der.

Utvendig toalett og omkledningsrom er nødvendig.

Stabilitet

Designet er utviklet av NSK Ship Design i Harstad, og er lett kjennbart med sine runde former. Fartøyet er bredere enn ordi nære fiskefartøy, ettersom det også skal operere som arbeidsfartøy. Ekstra bredde er for å gi god stabilitet når kranen, som er en TMP 900K, er i bruk. Prosjektleder hos NSK Ship Design, Anders Andreassen forteller at alt gikk som forventet under testing av fartøyet.

-Vi har brukt mye tid og ressurser på stabiliteten og driftsformen, og mener vi traff veldig bra. Vi har vært nødt å gjøre nødvendige tiltak, og finne innovative løsninger for stabiliteten med tanke på forsvarlig og effektiv drift. Vi har også måtte kombinere forskriftene for lastefartøy og fiskefartøy, for å tilpasse båten. Selv om den bare er 11 meter er det mye utstyr som skal tegnes inn og beregnes, forteller Andreassen

Lorentzen Hydraulikk har levert garnhaler, capstan og garngreier.

Lovord til verftet

Han opplyser også om at interessen for fartøytypen er til stede, og at de allerede har fått noen forespørsler.

-Det innebærer at man har et godt samarbeid mellom rederi og oppdrettere, og at man sitter i samme situasjon (les Åkenes kystfiske). Vi ser at oppdrett og fiskeri har vært ulike, men at man med denne type fartøy kan bidra for muligheter på tvers av næringene. Vi håper derfor flere kommer på banen for å bygge denne type fartøy, sier han. Han legger til at det har vært behagelig å jobbe med verftet og rederiet i prosessen, og har bare lovord om samarbeidet. Grovfjord Båtbyggeri gir veldig mye båt for pengene, i tillegg at de følger opp under hele leveransen, slår Andreassen fast.

Store, romslige lugarer med plass til fire køyer.