DEL

OV Ryvingen blir Kystverkets andre hybridfartøy som kombinerer batteridrift med diesel. Rolls-Royce har nå signert kontrakt med Fitjar Mekaniske Verft om en omfattende utstyrsleveranse til dette multifunksjonsfartøyet.


( 16.05.2017 )

Batteripakken som er bestilt fra Rolls-Royce til Ryvingen får en tilgjengelig kapasitet på 2000 kilowatt time (kWh). Det er en kraftig økning av kapasiteten fra 850 kWh som er installert i det hybriddrevne søsterskipet Bøkfjord, og ifølge Kystverket er den er dobbelt så stor som hos el-fergen Ampere.

Ryvingen kan med sin driftsprofil operere med batteridrift alene i flere timer, uten bruk av dieselmotoren. I tillegg vil batteriene sørge for strøm når fartøyet ligger til kai, uten at dieselmotorene trenger å gå. Batteriene kan lades fra landstrømsanlegg i havner der dette finnes.

– Vi døpte vårt første hybridfartøy i september i fjor, og senere samme året ble det kåret til årets skip i Danmark, der det ble bygget. Nå skal vi ta dette videre, og gleder oss til å få levert et fartøy som er enda innovativt og miljøvennlig, sier prosjektleder for Kystverkets nybygg, Kurt-Ivar Gram Franck.

Både Bøkfjord og Ryvingen er multifunksjonsfartøyer som utfører oppdrag innen oljevern og vedlikehold av farled. De er fartøy nummer tre og fire i Kystverkets flåtefornyelsesprogram på totalt seks til åtte skip.

Ryvingen skiller seg ut fra sine søsken også med en annen innovativ miljøløsning som er utviklet i samarbeid mellom Fitjar Mekaniske Verksted og Rolls-Royce; overskuddsvarmen fra fartøyets hovedmaskin vil bli lagret ombord, og energien gjenbrukes til oppvarming av mannskapsområde når skipet ligger til kai.

I tillegg til hybridsystemet med to generatorer og batteripakken, inkluderer Rolls-Royce’ leveranser også en omfattende utstyrspakke med Bergen hovedmotor, permanent-magnet azimuth fremdriftspropeller og thrustere, automasjonsanlegg, SAVe CUBE elektrosystem,Dynamisk Posisjonering (DP) og kontrollsystem.

– En systemleveranse som dette gjør det mulig for oss å tenke effektivitet og lavutslipp i hele skipets maskineri. Ryvingen får for eksempel en hovedmotor koblet med vårt elektriske system som gjør at turtallet kan varieres avhengig av belastningen til enhver tid, og dermed sørger vi for energibesparelser også her, sier John Roger Nesje, General Manager Sales i Rolls-Royce.

Den totale utstyrspakken vil dessuten gi mindre støy og vibrasjoner om bord, og dermed er Kystverkets to nyeste arbeidsbåter en bedre arbeidsplass for mannskapet. Det 46,6 meter lange og 12 meter brede fartøyet OV Ryvingen er planlagt levert i oktober 2018.

 

INGEN KOMMENTARER

Comments are closed.