DEL

Skogsøy Båt overleverte nylig fiskebåten Leif Helge til en fornøyd Senja-reder.


( 04.08.2017 )

I slutten av juni ble nybygget Leif Helge overlevert til Hekkingen Fiskeriselskap AS, som eies av reder og fisker Hans Henriksen fra Botnhamn på Senja. Nyervervelsen er en kystfiskebåt på 14,95 meter, designet og bygd av Skogsøy Båt i Mandal, og er verftets bygg nummer 99.

Moderne og komfortabel messe under dekk, med alle fasiliteter for skipper og mannskap.

Stabil båt

Henriksen var selv i Mandal for å hente nybåten hjem til Senja, og fikk med det testet båtens sjøegenskaper og marsjfart på vei nordover.

-Det er en veldig stabil og komfortabel båt med gode styreegenskaper. Den sklir lett i 8,5 mils fart på 40 liter i timen. Det er generelt ikke så mye å spare på drivstoff, men den gir mindre utslipp. Og det er viktig å få ned kostnadene ved utslipp, forteller han til Kystmagasinet.

Båten er bygd i aluminium, og er lik søsterfartøyet Nina Mari, som verftet leverte tidligere i år. Maskineri er levert av Nogva Motorfabrikk AS, og består av en Scania DI16-motor med en effekt på 625 hk (460 kW), og to Perkins generatorer fra Dieselservice AS. Finnøy Gir og Propeller AS har levert gir av type G30, som har maks kW på 740 ved maks turtall på 2300. Disse er levert med gummiklosser og fleksible koblinger, som gir svært lite støy. Thrustersystem med propeller og styring er levert av Sleipner Motor AS.

Det er lugarplass til tre mann ombord, og varmekabler i alle gulv.

Topp moderne

Alt av maritim elektronikk er levert og montert av AS Elektrisk i Mandal, og båten er selvfølgelig utstyrt med topp moderne maritimt utstyr, som Simrad autopilot, Furuno ekkolodd, radar og GPS, Olex, kartplotter og VHS-utstyr fra Sailor. Komforten ombord er heller ikke noe å si på, og er topp moderne, med alle fasiliteter for mannskapet på tre.

-Vi har lugarplass til tre, messe under dekk med alle fasiliteter, samt en sittegruppe oppe i rorhuset. Båten har dusj, toalett og egen garderobe med varme og ventilasjon. Det er i tillegg varmekabler i alle gulv ombord. Fartøyet er dessuten første nybygg fra Skogsøy Båt der det er montert garderobeskap med ozonrensing, forteller han.

Under dekk står en Scania DI16-motor med effekt på 625 hk og 460 kW.

Stor lastekapasitet

Siden 2011 har han driftet med 50-fotingen Anne Sofie, som ble bygd i 1989 og har strukturkvoter for torsk, hyse og sei. Ifølge Henriksen er nyanskaffelsen på drøyt 16 millioner kroner en ren fornying på fartøysiden. -Dette er en ren fornying av fartøy, hvor vi skal få et mer effektivt fiske og bedre behandling av fisken som kommer ombord, fortsetter han.

Lasterommet er på knappe 70 m3, og med containerkapasitet på 42 m3, er dette en betydelig oppgradering på kapasitetsiden ifølge Henriksen. Fartøyet er rigget for garnfiske, der Hydema Syd har levert garnhaler og garngreier, mens Lorentzen hydraulikk har levert garnarm. Sistnevnte har dessuten levert ankervinsj. Det blir likevel ikke fiske med båten på Henriksen og mannskapet før til høsten. Før den tid skal de gjøre noen testturer og dra innom Botnhamn Sveis for å stille inn garnrenna.

Det er god plass i maskinrom til å være en kystfiskebåt av denne størrelsen.

Fakta Leif Helge:

Eier: Hekkingen Fiskeriselskap AS

Design og bygg: Skogsøy Båt AS

Lengde/bredde: 14,95/6,6 meter

Motor: Scania DI16 på 625 hk/460 kW

Båten  er rigget for garn, med garnhaler og garngreier fra Hydema Syd, og garnbom fra Lorentzen hydraulikk.

INGEN KOMMENTARER

Comments are closed.