DEL

Lyng AS er i full gang planlegging av ny båt. Denne gangen er det ”Torbas” som skal fornyes. Gamlebåten er alt solgt til Danmark, og det er tatt bestemmelse om å bygge av ny. Nybygget blir en kombinert snurper/tråler på 65×14 meter. Dette blir også miljøskip av første klasse, med revolusjonerende motor/drivstoffsystem fra Rolls Royce som vil gi lavt utslipp og lavere drivstofforbruk i forhold til dagens ”Torbas”.


( 07.01.2010 )

[raw]

Skroget til nye ”Torbas”  er tenkt bygget   i Øst-Europa (ikke Russland), mens utrustning vil skje i Norge. De fleste leverandørene vil også komme herfra. I likhet med ”Ringbas” vil rederiet selv stå for bygging og utrustning. Det opplyser Tore Lyng i Lyng AS på Raudeberg.

 

Rederiet har beholdt alle rettigheter fra ”Torbas” for å overføre disse til nybygget, som er planlagt ferdigstilt i 2011. Tore Lyng forteller at de også har inne søknad til departementet om å kunne benytte leiefartøy for å fiske kvotene i det året byggingen pågår. Om det blir gitt tillatelse til noe slikt tror han ikke det vil være noe problem å få tatt kvotene. Som kjent er det stor ledig kapasitet i den pelagiske flåten.

 

-Vi er nå i ferd med å hente inn priser fra 15 ulike verft i Øst-Europa. Med tanke på finanskrise og mye ledig kapasitet ved verftene i øst, er det riktig tid for å kunne forhandle seg frem til gode priser på bygging av skrog og overbygg, slår Tore Lyng fast. Han legger til at verftene har sagt de kan klare en byggetid på 6-7 måneder. Med tanke på at utrustningen normalt tar rundt seks måneder, er det dermed ikke snakk om stort mer enn vel et års byggetid, totalt sett.

 

Det nevnte systemet fra Rolls Royce har rederen store forventninger til, og han mener dette er utstyr for fremtiden.  Lyng opplyser at det blir gunstige utslipp fra nye ”Torbas”. Dette blir rett og slett et mønsterskip i miljøsammenheng, som rederen er veldig stolt av å kunne presentere.

[/raw]

INGEN KOMMENTARER

Comments are closed.