DEL

KARLSØY: Skogsøy Båt har overlevert nok en romslig og solid fiskebåt. Nybygget Nina Mari ble levert til en fornøyd reder i nord.


( 06.06.2017 )

I slutten av mars var fisker Frank Henriksen fra Dåfjord i Karlsøy kommune på Sørlandet for å hente hjem nybygget Nina Mari. Fiskebåten på nesten 15 meter fikk han bygd ved Skogsøy Båt i Mandal.

Komfort om bord er viktig. Moderne messe og bysse med alle fasiliteter er nødvendig når man er på sjøen.

Mye båt for pengene

Den 49 fot store fiskebåten, som har fått navnet Nina Mari, er verftets byggenummer 96. Båten drives av en Volvo Penta D13 på 600 hk ved 1900 omdreininger, mens det er montert to Perkins generatorer, hver på 32 kWh. I følge Henriksen er det mer enn de trenger for å drive det elektriske anlegg ombord. Komforten og fasilitetene er uansett på plass, og ikke noe å si på. Båten har tre lugarer og køyplass til et mannskap på seks. Den kombinerte byssa og messa er av moderne design og har alle fasiliteter som trengs når man er på sjøen. Rederen selv er godt fornøyd med nyervervelsen.

-Det er bestandig godt å ha noe nytt, og vi har fått mye båt for pengene. Vi lever i 2017 og da må vi bygge og innrede deretter, sier Frank Henriksen.

Stor og romslig arbeidsdekk om bord på Nina Mari.

Rigget for garn

Båten har et lasterom på 70 kubikk, noe som er stort nok ifølge Henriksen. Han rigger båten for garnfiske, og har investert i garnhaler og garngreier fra Hydema Syd. Garnarm har han vært hos Lorentzen Hydraulikk i Kabelvåg og anskaffet. Rederen satser i all hovedsak på garndrift, men har også gått til innkjøp av linekveiler og lineutstyr fra Lorentzen hydraulikk. Foreløpig har det ikke blitt tid for til testfiske, ettersom det har vært nødvendig å gjøre noen små endringer på garnrenna.

Går alt etter planen starter han fisket med båten etter blåkveite, før han til høsten rigger om til linefiske og setter kurs mot Finnmark og Båtsfjord. Med seg ombord skal han ha to av sønnene. Henriksen, som har tilhold i Karlsøy, har drevet fisket i mange år og har allerede en Sandøy 49-båt. I vinter tok de torskekvoten på den, og satser videre med begge båtene.

-Vi skal prøve å drifte med to båter, og har investert i en ti meter torskekvote for å ha mer torsk til vinteren. I tillegg skal vi fiske blåkveite.

Her står en Volvo Penta D13 med 600 hk og med 1900 rpm.

Godt fornøyd

Henriksen forteller at ideen om å bygge ny båt startet i fjor vår. Etter en samtale med Einar Tore Esaiassen i Macom, fikk han øynene opp for å investere i nytt.

-Vi begynte å regne på det, og fikk brukbare lånebetingelser og fullfinansiering til nybygg gjennom Innovasjon Norge, fortsetter han. Dermed var det bare å lete etter design og båtbyggeri. Etter mange vurderinger falt valget på Skogsøy Båt i Mandal. Sammen med verftet fikk han tegnet en båt, ikke helt ulik Argo, som de leverte sist høst. Men de fikk senket og flyttet rorhuset litt lengre bak, samt at de la inn baugen en del. Om verftet har han bare gode ord å si om jobben de har gjort.

-Jeg er veldig godt fornøyd med båten og jobben de har gjort. De har bare flinke folk og gjør utmerket arbeid. Det har ikke vært forsinkelser underveis, og de var sågar ferdig før tiden. Båten skulle ikke ha vært leveringsklar før 20.april, men de ringte i slutten av mars om at jeg kunne hente den, forteller en godt fornøyd fiskebåtreder.

INGEN KOMMENTARER

Comments are closed.