DEL

Sevmorverft Ltd i Ukraina står nok ikke høyest på listen over fremtidige skrogverft for Fitjar Mekaniske Verksted AS. Tidsplanen for den nye skottske, pelagiske tråleren ”Christina S” ble overskredet med over ett år, takket være skrogbyggeren i sørøst.  Men i begynnelsen av september kunne rederiet Peter & J. Johnstone Ltd fra Aberdeen, endelig ta sitt nye stolte fiskefartøy i bruk. Nybygget var innom Skottland for å skifte not, og gikk deretter rett på tråling etter sild.


( 06.10.2008 )

[raw]

Men fartøyet ble et ”langt lerret å bleke” for båtbyggerne på Fitjar og for rederne i vest. Sistnevnte har vært uten båt i to år. Skroget til ”Christina S” skulle egentlig vært bygget i Viborg i Russland, men måtte flyttes til Ukraina. Den skulle vært overlevert det skottske rederiet 11. september i fjor. Men først 20. september samme år ankom båten fra det ukrainske verftet. Og ikke nok med at leveringen var sterkt forsinket; skroget var bare 50 prosent ferdig i forhold til opprinnelig avtale. Det opplyser produksjonssjef Olav Koløy til Kystmagasinet.

 

Dette blir en flott arbeidsplass for det skottske mannskapet. Fotos: Catho Spissøy, Fitjar Mekaniske Verksted.

 

Mye arbeid gjensto
-Vi fikk mye mer arbeid med fartøyet her på Fitjar enn det som opprinnelig var planen. Men på grunn av store problemer og forsinkelser i Ukraina, måtte vi til slutt få skroget til Norge for å få båten ferdigstilt. Da var 50 prosent av jobben som skrogverftet skulle gjøre, utført.  Normalt kjøper vi skrogene ferdig godkjent. Men nå måtte vi gjøre hele denne jobben og mye annet selv. Ikke en kneplate var malt en gang, forteller en oppgitt produksjonssjef.
Koløy forteller videre at ekstraarbeidet de fikk ikke med ”Christina S” er komplisert for et verksted for Fitjar Mekaniske Verksted AS, men grunnet alt ekstraarbeidet ble selvsagt fartøyet langt dyrere enn planlagt. Kontraktprisen med eierne er på 161 millioner kroner, mens totalkostnaden ble en helt annen, uten at produksjonssjefen vil nevne noe spesifikt tall. Men det han kan si er at normalprisen for et fartøy som dette i dag ligger på godt over 200 millioner kroner. Så noe god business ble ikke dette for verkstedet på Fitjar.

 

Mye for pengene
Men når dette med forsinkelser og problemer er sagt, var det et moderne og godt utrustet fartøy som ble overlevert det skottske rederiet. De fikk også mye båt for pengene med tanke på nypris i dag. ”Christina S” er en standard pelagisk tråler uten noe revolusjonerende, nye løsninger. Den er designet av Vik-Sandvik, som ligger et steinkast fra Fitjar Mekaniske Verksted AS. Dette er fartøy nummer tre med samme design, og ”Quantus” er et av søsterskipene.
Nybygget er 71,5 meter langt og 14,5 meter bredt og laster ca. 2.000 tonn. Fiskefartøyet er utrustet med en kraftig hovedmotor, Wärtsilä W12V32, på 5.999 kW (8.159 hk). Med fullt uttak er ”Christina S” logget til over 18 knop. Av maskineri ellers kan nevnes tre Caterpillar generatorer. De to generatorsettene er på 800 kW hver mens nødaggregatet er på 250 kW. En Scandinavian Electric Systems akselgenerator produserer også strøm til fartøyet.

 

Satser på seismikk
”Christina S” har lugarer for et mannskap på 17. Men siden dette er doble lugarer kan rederne øke bemanningen kraftig ved annen type drift enn fiske. Olav Koløy ved Fitjar Mekaniske Verksted forteller til Kystmagasinet at rederne har planer om å utnytte fartøyet bedre, blant annet til seismikkleting. Det er små justeringer som skal til for å gjøre en pelagisk tråler som dette klar til oljevirksomhetens tjeneste i perioder av året uten fiske. Normal drift i fiske er fire-fem måneder, og bedre utnyttelse er selvsagt lønnsomt. Også norske redere har forlengt tenkt i slike baner.

 

Det er ikke første gang Fitjar Mekaniske Verksted AS har bygget båter for det skottske rederiet Peter & Johnstone Ltd, som er et paraplyselskap for Shannon Fishing Limited og Freedom Fish Limited. ”Enterprice” ble levert til samme konstellasjon for knappe ti år siden. Av nybyggingkontrakter fremover har verkstedet på Fitjar et supplyskip til Olympic Shipping, som skal ankomme verkstedet fra skrogverftet i Ukraina litt før juletider. Kolås regner med ca. syv måneder utrustningstid. Etter dette er det ingen nybyggingskontrakter i ordreboken. Men produksjonssjefen opplyser at det er en rekke jobber å regne på. Slik sett er han optimistisk med tanke på fremtiden.

 

Leverandører
Av øvrige leverandører til ”Christina S”, utenom de som alt er nevnt, kan nevnes: Vest Elektro (elektriske arbeid), UAB Lauremija (innredning), Bergen Group Skarveland (hydraulikkanlegg), Brunvoll (sidepropeller), Karmøy Winch (vinsjer, tromler og kraner), Midt Troms Kjøleservice (RSW anlegg), Sunn-Vent (ventilasjon), Muehlhan (maling-Jotun), Iras (vakuumanlegg), Becker Marine Systems (ror), Rolls Royce Marine (steering gir), Sotra Marine (anker og kjetting), Strømme NME (mob båt), Erling Haug (redningsutstyr), LA Auxiliar Naval SA (vinduer), Odim (box collers), Skandinavian Elektric (akselgenerator), Alf Lea & Co (CO2-system), Woodsons (elektronikk) og Allweiler (pumpepakke).

 

Tekniske data ”Christina S”:
Lengde   71,50 m
Bredde    14,50 m
Dybde til 2. Dekk  6,35 m
Drivstoff   543,8 m3
RSW    2051,5 m3
Ferskvann   62,9 m3
Ballastvann   246,7 m3
Hovedmotor   Wärtsilä W12V32
Klasse    DNV+1A1 Fishing Vessel

[/raw]

INGEN KOMMENTARER

Comments are closed.