Nye Ben Hur er blitt en solid og romslig fiskebåt. Nå er de klar for torskefiske.

Dåten ble formelt overlevert til eier Tommy Nilsen i rederiet Juda Ben Hur AS, Senjahopen, i midten av desember. Han er svært godt fornøyd med nybåten.

Kostet 57 millioner

For seks år siden fikk han bygget en kystsjark på 14,99 meter. Nå har han byttet ut båten med en seks meter lengre kystfiskebåt til en pris på ca. 57 millioner kroner. Navnet Ben Hur har han beholdt. Nye Ben Hur er Nilsens fjerde fartøy med samme navn.

Frem til dåpen hjemme i Senjahopen i midten av februar lå fartøyet ved kai hos Latech AS i Moskenes, Lofoten. Her ble dekksutstyr og sløyelinje montert. Snurrevadutstyret ble tatt om bord hos Selstad i Svolvær. Nilsen og rederiet har en kvote på blant annet 284 tonn torsk, 452 tonn sei og 1304 tonn hyse.

God utsikt over fartøy og utstyr fra broa. FOTO: HAUGLAND MILJØINNREDNING. FOTO: HAUGLAND MILJØINNREDNING.
God utsikt over fartøy og utstyr fra broa. FOTO: HAUGLAND MILJØINNREDNING. FOTO: HAUGLAND MILJØINNREDNING.

Snurrevadfisk av høy kvalitet

Tidligere drev de både med notfiske og snurrevad. Nå blir det kun snurrevadfiske for Nilsen og mannskapet på fire, som skal spesialisere seg på snurrevadfisk av høy kvalitet. Litt spesielt er det at tre av mannskapet er Nilsens egne sønner.

Skroget på nye Ben Hur har lengde og bredde på henholdsvis 20,99 x 9,00 meter og er bygget i aluminium. Selv om båten står relativt høyt i vannet er det en svært solid båt med gode sjøegenskaper. Den er bygget i Mandal hos GOT Skogsøy Båt og er verftets bygg nummer 106. Ben Hur har et lasterom på 198 m³ og en hovedmotor på 999 hk.

Reder Tommy Nilsen eier 51 % i rederiet Juda Ben Hur AS. Han har et godt rederisamarbeid med Nergård AS. FOTO: ODD REMI SIMONSEN.
Reder Tommy Nilsen eier 51 % i rederiet Juda Ben Hur AS. Han har et godt rederisamarbeid med Nergård AS. FOTO: ODD REMI SIMONSEN.

Store LED-skjermer

Naval Dynamics har, i samarbeid med GOT Skogsøy Båt, stått for design. Det har gitt en stabil og effektiv fiskebåt. Verftet har utviklet, levert og montert mye av det tekniske og digitale utstyret på broen, blant annet to store LED-skjermer i front av skipperen. Den ene skjermen viser fartøyet og utstyret fra ulike kameravinkler, mens den andre viser kart og viktig informasjon for manøvrering og fiskeleting.

God fart og lavere forbruk har vært viktige faktorer når ny båt skulle designes og bygges. Bedre fremdrift og effektivitet i sjøen betyr lavere forbruk av drivstoff.

Det gjør driften mer miljøvennlig og økonomisk. Målet for designere og reder er en forbedret effekt på 20-30 prosent. Foruten at fartøyet er blitt en moderne, kostnadseffektiv og sikker fiskebåt, med høy komfort, er den blitt en god arbeidsplass for skipper og mannskap.

Sittegruppe med panoramautsikt fra broa. FOTO: HAUGLAND MILJØINNREDNING.
Sittegruppe med panoramautsikt fra broa. FOTO: HAUGLAND MILJØINNREDNING.

Nergård på eiersiden

Allerede i 2006 kom Nergård-konsernet inn på eiersiden i rederiet. Det har vært en av forutsetningene til at Nilsen har kunne satse slik de har gjort. Selv om Nergård AS og Nergård Senja AS er medeiere i rederiet, har Nilsen majoriteten.

Forrige Ben Hur ble solgt til Haugesund som Scombrus, og frem til nybåten ble levert leide rederiet fiskebåten Laila fra Berg Fiskeriselskap for å drive fiske.