Det tok nybygget Lunar Bow 48 timer fra det ble kastet loss fra Peterhead i Skottland til første last med makrell, tatt på to hal vest av Orknøyene, kunne losses i samme havn. Nye Lunar Bow fungerte perfekt under fiske i sterk vind og grov sjø.

Lunar Bow ble levert av Karstensens Skibsværft A/S i Skagen i januar. Med største lengde på 80 meter og bredde på 16 meter er den kombinerte pelagiske tråleren og ringnotbåten Lunar Bow Storbritannias femte lengste fiskefartøy.

Fikk tatt makrellen i siste liten

Ifølge den britiske fiskeriavisen Fishing News lå Lunar Bow ett døgn i havn etter ankomst fra Danmark. Trål ble tatt om bord og de siste papirene ordnet, og så gikk fartøyet rett på makrellen. Det hastet å ta kvoten som måtte tas vest av 4 gra-der vest. Makrellen beveget seg med nesten 30 sjømil hver dag, og været var svært dårlig. Båten måtte tåle skikkelig juling, siden Lunar Bow måtte ta 40 prosent av kvoten sin før makrellen beveget seg for langt vest.

Ifølge eierne, far og sønn Alex og AJ Buchan, fungerte skipet perfekt på alle måter de to ukene fisket foregikk, til tross for det voldsomme været.

De fire skipperog offiserslugarene er store med flott salong.
De fire skipperog offiserslugarene er store med flott salong.

På tiden fra eget skrogverft

Kontrakten på fartøyet ble signert mellom rederiet Lunar Fishing Company Ltd og Karstensens Skibsværft under fiskerimessen DanFish i Ålborg i oktober 2017. Skroget er det første som er bygget ved skrogverftet «Karstensens Shipyard Poland», som Karstensens Skibsværft A/S etablerte i Gdynia juli 2018. Karstensens Skibsværft A/S har tidligere slitt med forsinkelser ved polske skrogverft. Når de nå bygget skroget ved eget polsk skrogverft kunne de levere nybygget som avtalt i januar.

Mannskapet kan glede seg over å få egen lugar. Totalt er det 12 enkle og doble mannskapslugarer og fire skipperog offiserlugarer, samt hospitallugar. Alle er utstyrt med bad. Om bord finnes også treningsrom med apparater, en flott romslig salong og en kino som er lukket inne med glassvegger.

Det finnes flere flotte salonger i det flotte styrhuset.
Det finnes flere flotte salonger i det flotte
styrhuset.

Karmøy Winch – et naturlig valg

Eierne av Lunar Bow har lang, og svært god erfaring med vinsjer og tromler fra Karmøy Winch AS. Denne erfaringen gjorde at Karmøy Winch fikk levere all dekkshydraulikk og et Karm autotrålsystem.

Siden fartøyet er en kombinert pelagisk tråler og ringnotbåt, er det utstyrt med en Karm Tristar Giant nothaler. Noten om bord er 430 fathom lang og 117 fathom dyp og levert av Mørenot AS. Karmøy Winch har også levert fire fjernstyrte dekkskraner, mens irske SeaQuest har levert to 24 tommers fiskepumper.

Her kan mannskapet ta sine kaffepauser mens de er på fiske.
Her kan mannskapet ta sine kaffepauser mens de er på fiske.

Stor RSW-kapasitet

RSW-anlegget, som er levert av Johnson Control og har en ytelse 2 x 1499 kW. De 12 tankene har kapasitet på hele 2572 kubikkmeter. Sirkulasjon sørger en sirkulasjonspumpe med kapasitet på 950 kubikkmeter for. Et dobbelt 4200 liter vacuumpumpesystem med kapasitet på opptil 2 x 150 tonn per time sørger for at fisken kan losses til landanlegg.

Verdens mest effektive dieselmotor

Fartøyets hovedmotor er en Wartsila 10V31. Det er en svært miljøvennlig motor med dieselforbruk som kan være helt nede i 165 g/kWh, bedre en noen annen firetakts dieselmotor. Motoren er også svært fleksibel ved at den kan kjøres med 10 prosent belastning, og at den kan økes til full belastning i løpet av to minutter.

Hovedmotoren er koblet til et Wärtsilä totrinns gir med utveksling på 5,19:1 og 6,25:1, koblet til en CP-propell med diameter på 4,2 meter. Under prøveturene oppnådde Lunar Bow en fart på opptil 17,5 knop.

Karmøy Winch har levert alt av tromler, vinsjer, nothaler og dekkskraner
Karmøy Winch har levert alt av tromler, vinsjer, nothaler og dekkskraner

12 knop på dieselelektrisk

Et PTO på giret koblet til en Marelli akslingsgenerator som leverer 2.259 kVA ved 1200 rpm. Hjelpemotorene er tre Caterpillarer. I maskinrommet er det en Caterpillar C32 med ytelse på 940 kWe på 2100 ved 1800 rpm, samt en Caterpillar C7.1 havneaggregat med ytelse på 200 kWe ved 1800 rpm. En tredje hjelpemotor, en Caterpillar C32, er installert i bakken.

Ved behov kan akslingsgeneratoren brukes som en elektromotor som drives med kraft fra hjelpemotorene. Opptil 1500 kW kan på denne måten brukes til fremdrift. Under prøveseilasene oppnådde fartøyet en fart på 12 knop utelukkende ved bruk av dieselelektrisk fremdrift.

Uskiftet fartøy solgt til Norge

Lunar Bow erstatter en kombinert pelagisk tråler og ringnotbåt med samme navn. Dette 69,3 meter lange fartøyet ble levert av Simek AS i Flekkefjord i desember 2009. Fartøyet ble i mai 2018 solgt til Norge og seiler nå som Endre Dyrøy.