Tidligere i år ble Silfisk overlevert fra Nor- Dan Marine AS til Silfaks Kystfiskeved Jardar og Joar Majala. Bå ten er av type Nor- Dan Speedsjark 35, og harverftets byggenummer 119/21.

Fartøyet er bygget etter norske regler for merkeregistrertefiskefartøy over seks meter, og nybygget skal benyttestil garnfiske. Silfisk er godkjent for Bankefiske 1, og detteer den oppgraderte modellen til NorDan 35, med brederestyrhus.

Motoranlegget er levert av La-Sa Marine AS, og bestå r aven Volvo D8 450 hk tilkoblet et ZF 286 gir m/cruise command,levert av KGK. Hydraulisk anlegg er levert av Egil Eng & CO/AJ Drift as/Fiskeriteknikk AS. Propell og roranlegg kommer fraBosvik AS mens Sleipner har levert baugthruster og propell.

Båten har shelterdekk, trimtanker og tørkeskap avoppgradert modell. Det finnes en rekkeport på styrbord side,og blant utstyret finnes også Polarlight fjernstyrt søkelys ogLuminell bauglys og dekksbelysning. Aluminiumsrekkene pådekk er levert av Suntec AS mens master/luker/rekker/aludører kommer fra AJDrift.

Glimt fra den nye speedsjarken Silfisk.
Glimt fra den nye speedsjarken Silfisk.

Silfisk har en å pen og trivelig interiørløsning. Innredningener i oljet eik/hvit respatex og den er levert av LindesnesBå t og treindustri. Et Eberspacher varmeapperat på 4 kWsørger for varme om bord. Landstrømanlegget er levert avNDMS. Førerposisjonen på styrbord side, med en skipperstolfra Norsap, er oversiktlig med integrerte flatskjermer ogbetjeningsinstrumenter. Byssen har nedfelte elektriskkokeplater, innbygd kombiovn og kjøleskuff. Forut i lugarener det tre faste køyer og fire skap. Den todelte styrehusdørenkommer fra Libra Plast mens vinduer er levert av Ertec.

Når det gjelder navigasjon har «Silfisk», i tillegg til Olex,navigasjon fra Simrad som er levert av Navico. Fartøyet harblant annet en Simrad NSS Evo3 kartplotter og ekkolodd, en 4HOVEDDATA:Lengde 10,65 m G radar i takkonsoll, HS75 kompass, 2 x Simrad M19 skjermeri dashbordet, Simrad A2004 autopilot og AD80 interface tilthruster. Det finnes en monitor i bakvinduet for speiling av Olex.Blant utstyret finnes også et maskinromskamera.

GOT AS har levert PLS system til nybygget. Alle antennermontert i mast. Jotron har levert e-pirb og Sart mens NorDan Maritime Service AS har stått for motormontasje, samtall teknisk og elektrisk installasjon. Dekksrigging er utført avSmå dal Mek.