Enda et nybygg har kastet loss fra kaien ved Vestværftet i Hvide Sande. Denne gang er det hvitfisktråleren Keila som har seilt over Nordsjøen til sin hjemmehavn på Orknøyene. Det er en flott designet og moderne fiskebåt som ankommer øyene nord for Skottland, og dette er den første nye hvitfisktråleren til øygruppen på 20 år.

Båten eies i felleskap av skipper Tommy Tulloch og maskinsjef Michael Leslie. De skal fiske hvitfisk som i hovedsak skal leveres i Scrabster, en tradisjonsrik fiskerihavn nært sagt så langt nord det er mulig å komme på det skotske fastland. I perioder vil det også bli levert fisk lengre sør i Peterhead. Fisket vil foregå i Atlanterhavet, Nordsjøen og opp mot Norskehavet til litt sør for Færøyene. Fisket vil også foregå på vestsiden av de britiske øyer, ned til Rockall.

Keila har fått en topp moderne bro med flott og funksjonell design.

Avløser norskbygget tråler

Den nye båten avløser en tråler ved samme navn, og bygget i Norge i 1989 ved Eidsvik Skipsbyggeri i Uskedalen i Kvinnherad. Dette tradisjonsrike skipsverftet gikk konkurs i 2013, og det kom verftet i Hvide Sande til gode. De har de siste årene levert en lang rekke mellomstore fiskefartøyer til de britiske øyer. Keila som nå får avløsning, ble solgt nederlandske eiere.

Selv om den gamle tråleren fortsatt står registrert som hjemmehørende i Kirkwall på Orknøyene, skal den i hovedsak fiske ut fra den tidligere nederlandske kolonien Surinam i Sør-Amerika. Der har den hjemmehavn i havnen Paramaribo. I forbindelse med salget seilte eierne båten til Surinam, hvor den nå bærer navnet Athena.

Med et mannskap sju eller åtte er det god plass i dagrommet.

Det er to og et halvt år siden kontrakt om å bygge nytt fartøy ble inngått med Vestværftet. Skroget er bygget ved verftet Nauta i Gdynia i Polen. Det nye fartøyet er ikke bare en stor opplevelse for eierne, men også for Orknøyene. Det har det ikke blitt levert noen ny hvitfisktråler dit på snart tjue år. Da ble en annen 27 meter stor tråler, Russa Taign, levert fra et skipsvært i den skotske byen Macduff.

Byssa er praktisk, og minner om et flott moderne kjøkken i design.

Ti dager på havet

Til det danske nettstedet FiskerForum opplyser Tulloch at de regner med å ha et fast mannskap på sju eller åtte om bord. Det skal for det meste tråles etter torsk, hyse, sei og annen hvitfisk.

Nye Keila er noen centimeter bredere, og har fått en del mer hestekrefter enn hva den gamle båten hadde. Kombinasjon av bedre trekkraft har gjort det hensiktsmessig å rigge båten for dobbelttrål. Selv om turene på havet fortsatt vil strekke seg opp til ti dager vil det fiskes mer effektivt. Det er også et litt større lasterom ombord, utstyrt med slush-isanlegg bestående av to Buus ismaskiner som hver har en kapasitet på 4500 kilo is i døgnet. Sammen med kjøling i rommet vil dette bevare god kvalitet frem til fisken skal selges på auksjon. Kapasiteten i rommet er, om den utnyttes riktig, 1400 kasser.

Keila har seks lugarer med en kapasitet på åtte. Normalt vil det være et mannskap på seks eller sju om bord.

Skikkelig dansk håndverk

Keila er en flott båt som bærer preg av skikkelig dansk håndverk, noe som også er en av årsakene til at verftet sannsynligvis har blitt størst i Nordsjøområdet på bygging av fiskefartøyer i størrelsen 16 opp mot 40 meter. Suksessen og renommeet til verftet har skaffet mange arbeidsplasser til både Hvide Sande og underleverandører i Danmark, og også i Norge og andre europeiske land.

Omkledningsrom og vaskeri er kombinert, men har fortsatt rikelig med plass for et mannskap på seks eller sju.

Hovedmotor i nybygget er en Caterpillar 3508C som yter 785 Hk ved 1200 rpm. Den er levert og installert av Pon Power i Esbjerg. Reduksjonsgir er levert av Heimdal Propulsion Norway. Giret har to stykk PTO (kraftuttak) og en reduksjon på 9,52 til 1. Heimdal har også levert en propell med variabel vridning (pitch) med diameter på 2800 mm som ved normal gange vil ha en omdreining på 126 rpm. Propellen er, for å få økt effekt, montert i dyse. I tillegg er Keila utstyrt med to generatorer av type Volvo Penta D7, som hver yter 149 KVA.

Fiskehåndteringssystemet både på dekk og nede i kjølerommet er levert av nederlandske VCU i Urk.

Utstyrspakke fra Rapp Marine

Alt hydraulisk utstyr er satt sammen av Rapp Marine (Skottland) og installert av den lokale bedriften AS SCAN, samt en hydraulisk drevet baugpropell av type Hundested ST4 160 Hp. Trålvinsjene kontrolleres ved hjelp av et Pentagon Autotrålssystem, også det det levert av Rapp Marine.

Hvide Sandebedriften AS SCAN har også levert en styremaskin type Scan-Steering MT1600, motorstartere, alarmsystemer, kontrollsystem for ror, og en rekke andre komponenter til fartøyet.

En Caterpillar Caterpillar 3508C som yter 785 Hk ved 1200 rpm sørger nødvendig kraft til å taue en dobbeltrål.

To hjelpemotorer av merke Volvo Penta yter 149 KVA hver.

Nederlandsk fiskehåndtering

Fiskehåndteringssystemet på dekk og nede i rommet er designet og levert av nederlandske VCU i Urk, mens all elektronikk er levert og installert av det skotske selskapet Woodsons. Ismaskiner og kjøleanlegg i lasterom er levert og installert av Nordfrost i Hanstholm, mens det elektriske 380-volts-anlegget om bord er designet og montert av en annen lokal bedrift, Vest-EL A/S.

Fiskehåndteringssystemet fra VCU sørger for full kontroll over mengde fisk, arter og størrelsessortering.

For å sikre ikke bare smekre former på tråleren, men også at den er flott i farge og finnish, er båten sandblåst, metallisert og malt med Jotun maling av Vestværftet. Det bør også legges til at verftet ikke bare har stått for bygging, inklusiv innredning, men at de også har designet fartøyet.

Alle vinsjer og tromler er levert av Rapp Marine, og installert av AS SCAN i Hvide Sande.