Özata Shipyard I Tyrkia har overlevert den 44 meter lange not- og snurrevadbåten til rederiet Havbør AS i Bø kommune. Det topp moderne fiskefartøyet har fått navnet Vikanøy, som er verftets byggenummer 63. NSK Ship Design fra Harstad har stått for design og utvikling av nybygget.

Nye Vikanøy er 44,2 meter lang og 11,5 meter bred. Fartøyet er miljøvennlig når det gjelder NOx utslipp ved at de har gått for en selektiv katalytisk reduksjon (SCR) teknologi, som bruker en kjemisk reaksjon for å nøytralisere utslippene i eksosen. Dette er en enkel, kostnadseffektiv og effektiv løsning for NOxreduksjon, og gjør fartøyet i stand til å nå utslippsgrensene som er satt av IMO TIER III. Den spesielle teknologien har vært gunstig for å oppnå alle utslippsforskrifter, og den reduserer fartøyets miljøavtrykk.

Vikanøy er et effektivt og godt utrustet fartøy, ikke bare når det gjelder fiske med not og snurrevad på fiskefeltene, men også når det gjelder frakt, lagring og bearbeiding av fisken om bord. Nybygget er utstyrt med 490 m3 RSW-tanker. I tillegg finnes det en topp moderne fabrikk på hoveddekket. Viknaøy kan også oppbevare og levere levende fangst.

Det nye kystfiskefartøyet er innredet for et mannskap på åtte personer. Her finnes alle fasiliteter som et moderne fiskefartøy bør ha både når det gjelder arbeidsforhold og boog oppholdsfasiliteter. Utstyr og innredning er av topp kvalitet og har høy klasse. Det kan i den forbindelse nevnes at fartøyet erdet første nybygget i kystfiskeflåten i Norge som er levert med elektrisk fiskepumpe og fiskepumpekran med integrert kabeltrommel.

Mats Nygaard Johnsen er administrerende direktør i NSK Ship Design. Han er godt fornøyd med byggeprosess og resultat.

-Det har vært flott å jobbe så tett med rederi og verft, som begge er svært erfarne på sine respektive felt. Her tok vi erfaringer fra utprøvde systemer og kombinerte dette med den aller nyeste teknologien for å kunne skape noe spesielt. Ved å optimalisere skroglinjene har vi virkelig effektivisert fartøyet, mens det er måten maskineriet er administrert på som gjør forskjellen når det gjelder utslippene, sier direktøren.

Vikanøy er et topp moderne og godt utrustet fiskefartøy.

Fartøyet har en Yanmar hovedmotor, 6EY26W, som yter 1920 kW ved 750 omdreininger. Den er koblet til et Finnøy gir. Generatorsettet er av merket Margen/Perkins/Leroy Somer, og er på 450 kW ved 1800 omdreininger. Som så mange andre norske fiskefartøy er også dette nybygget utrustet med thrustere fra Brunvoll. DMT har levert dekksmaskineriet og fiskeutstyret er av merket Triplex, levert av MacGregor.

Elektronikkpakken er levert av IMES, kjølesystemene av Kuldeteknisk, lastesystemer av Cflow og fabrikken av Melbu. Av andre leverandører kan nevnes Accomar, Teknotherm, Betesan og H+H.