Det er 25 år siden forrige gang Jobi Værft i Strandby, noen mil sør for Skagen, leverte et nybygg. Nå er det full fart med ny stor produksjonshall og enda to nybygg som skal leveres.

Første nybygg etter at verftet igjen satser på å bygge fiskefartøyer, er industritråleren Emilie med lengde på 23,75 meter. Fartøyet er designet av Vestværftet i Hvide Sande mens skroget er bygget i Polen.

For Jobi Værft som etter 25 år uten å levere nybygg, har Emilie vært en suksess. Nå har de ytterligere to trålere i ordreboken.

AS SCAN i Hvide Sande har levert tromler og annet hydraulisk utstyr på dekk, samt en 12 tommers fiskepumpe.

Rigger raskt til konsumfisk

Ifølge reder Ejner Klitlund har han normalt utelukkende drevet fiske etter råstoff til fiskemel. Men blir det nødvendig, så er det nye fartøyet bygget slik at det raskt kan rigges om til fiske etter fisk for konsum.

Med fartøyet som ble skiftet ut var det lave kapitalutgifter. Var fisket dårlig, kunne han velge å ligge i havn. Nå har han investert cirka 25 millioner danske kroner (33 millioner norske kroner). Denne investeringen må forrentes, og det begrenser muligheten til å ligge i havn, forteller rederen til nettstedet fiskerforum.dk.

Hovedmotor er en Cummins med ytelse på 750 hestekrefter ved 1800 rpm. Også de to hjelpemotorene er av merket Cummins.

Godt utstyrt fartøy

Med sitt fartøy måtte fangsten tas om bord manuelt og losses av kjøper. Nå har han fått på plass en 12 tommer hydraulisk fiskepumpe og en vakuumpumpe, noe som gjør at han er mer uavhengig og får større effekt. Blant annet kan han ta atskillig større hal, noe som ikke minst er viktig i tobisfisket hvor det ofte er enkelt å få store fangster.

Det nye fartøyet er utstyrt med en Cummins hovedmotor av type QSL19-M med ytelse på 750 hester ved 1800 rpm. Til motoren er det koblet et Mekanord CP-gir type 430-2HS med utveksling 9,14:1. Propell er en Korsør CP21-R med diameter på 2200 millimeter. To generatorsett satt sammen av Cummins motorer med ytelse på 104 kW, og Stamford generatorer sørger for strømforsyning. Motorene er levert og installert av den lokale Strandbybedriften Hans Østergaard A/S.

Åpen løsning kalles det vel i boligsammenheng. Det er praktisk på fartøyer av denne størrelse, og gir følelse av både større bysse og større salong/messe.

Lugarene er lyse og praktiske.

Mye utstyr fra AS SCAN

Hvide Sande-bedriften AS SCAN har satt sitt preg på mye av utstyret om bord. De har levert en komplett hydraulikkpakke bestående av blant annet trålkomputer, tre splittvinsjer, to doble nettromler montert akter og nettrommel montert på siden midtskips, med mere. Samme bedrift har også levert en radiostyrt TMP500L dekkskrane og en 12 tommer fiskepumpe. Til fiskepumpen er det en 45 hydraulikkpumpe og en slangetrommel. AS SCAN har også levert styremaskin med dobbel pumpeenhet og motorstarter.

Fartøyet er utstyrt med GPS, GPS kompass og radar levert av Furuno, Maxsea kartplotter koblet til en Furuno DRS radar, en Sodena fiskeriplotter og en Simrad autopilot. Radioutstyr er av type Sailor System GMDSS AS stasjon og Sailor system 6000 AIS.

For Ejnar Klitlund er det et stort fremskritt å få pumper som gjør at han laste og losse mer effektivt.

Simrad SX93 sonar

For å finne fisken er Emilie utstyrt med en Simrad SX93 sonar og et Furuno FCV 1900 ekkolodd. Marport har levert trålsensorer, mens tråldører er levert av Thyborøn Trawldoor og trål av den lokale bedriften Strandby Net.

Dette er med andre ord en svært «dansk» båt, hvor det i stor grad utelukkende er benyttet lokale leverandører, og der hvor det har vært mulig er det det brukt danskprodusert utstyr.

Alle vinsjer er levert av AS SCAN, som også har levert fiskepumpe, styremaskin og trålkomputer.

Flere båter under bygging

For verftet har fartøyet vært en suksess. Skroget kom forsinket fra det polske skrogverftet, men det meste av forsinkelsene ble tatt igjen. Og etter 25 år uten å bygge nye fartøyer, har verftet ikke bare levert et nybygg, men de har også to andre nybygg i ordreboken. Det ene fartøyet er en konsumtråler med lengde 24 meter til Jeanne ApS for levering nærmere årsskiftet, og en 22 meter konsumtråler for Sonjan ApS for levering i mai 2019. Disse båtene vil i likhet med Emilie høre hjemme i Strandby.

En TMP dekkskrane er montert på trålgalgen.

Nye eiere i 2015

Strandby Værft A/S ble i 2015 overtatt av selskapet Jobi Group A/S som eies brødrene Bjarke og Jesper Faurholt. De hadde fra før et lite båtbyggeri Aalbæk og produksjonsfasiliteter i Dronninglund. Siden Strandby Værft A/S ble oppkjøpt er navnet skiftet til Jobi Værft A/S og en ny flott produksjonshall på 2500 kvadratmeter er bygget. Men kanskje viktigst av alt, – verftet har på svært kort tid reetablert seg som nybyggingsverft.

Dette er det første større fiskefartøy som blir døpt i Strandby på lang tid. Også de to neste nybyggene som utstyres ved Jobi Værft får Strandby som hjemmehavn.