Rederiet Hovden Senior AS døpte før jul sitt tredje nybygg levert fra Larsnes Mek. Verksted. «Hovden Viking» er en solid oppgradering fra forgjengeren med samme navn.

Med et knas sendte gudmor Andrea Hovden, barnebarnet til reder Rune Hovden, champagnefl asken i skipssiden lørdag 15. desember. Dermed kan den nye fiskebåten vente seg både hell og lykke i fiskeriene i tiden fremover. «Hovden Viking» er bygd etter RollsRoyce design, utrustet som en multifiskebåt etter redernes ønsker. Lengden er 46 meter, og bredden 12 meter, med en tonnasje på 1010 tonn. Båten er rigget for not og snurrevad, og er i tillegg forberedt for trål, om det skulle bli aktuelt i fremtiden. Shipowner Rune Hovden in Hovden Senior AS is pleased with the result.  Here in the wheelhouse at "Hovden Viking".

 

Båt for fremtiden

Det var en stolt og fornøyd reder som kunne inspisere sin nye investering, som på tampen av året bare skulle testes litt før den skulle settes rett inn i fiskeri etter nyttår.

 General Manager Jarle Gunnarstein at Larsnes Mek.  The workshop is satisfied with the delivery.– Fartøyet er utrustet til den driften vi ser for oss å ha fremover. Jeg har store forventninger til at vi skal få en trygg, god og fin arbeidsplass til mannskapet, i en båt vi kan møte fremtiden med. Vi kommer til å videreføre driften vi har hatt på tidligere båt, med samme mannskap, sier Rune Hovden i Hovden Senior AS på Selje.

«Hovden Viking» er altså designet av Rolls-Royce Marine AS. Utstyrsmessig kan det nevnes at Måløy Radioforretning har levert radarer, kompass og kommunikasjonsutstyr, Macgregor Triplex har levert notlegger og vinsjer, MMC har levert RSW-anlegg og vakuumsystem, og R&M Ship Interior og Rovde Møbel har levert interiøret. Godmother Andrea Hovden sends the champagne bottle to the ship's side, and wishes "Hovden Viking" good luck.Fremdriftssystemet er 1920 kW motorer fra Bergen Engines.

 

Stamkunde

Det er tredje gangen Hovden Senior AS har bestilt fiskebåt gjennom Larsnes Mek. Den første kontrakten på «Hovden Senior», ble undertegnet i romjula 1994. Halvannet år etter var den ferdigstilt. I 2007 stod så neste «Hovden Viking» ferdig. Og før jul i fjor var altså den nye arvtageren med samme navn ferdig. – Grunnen til at «Senior» ble utskiftet med «Viking», var at bestefaren vår hadde en båt som het Viking. Det navnet drar vi med oss videre, forklarer Hovden. Rederiet har vært kunder hos Larsnes Mek helt siden tidlig på åttitallet, og Hovden setter stor pris på arbeidet de utfører.

– We have very good experience with Larsnes Mek. Workshop. The relationship between us has been good and we are grateful that we have built the boats there. The yard does a brilliant job, and we see no reason to be anything but very satisfied with the product so far, he praises.

One of the four double cabins on board.

 

Bigger and bigger

Many had come to see baptism on December 15.CEO Jarle Gunnarstein at Larsnes Mek says there has been a rapid development in design and equipment on the fishing boats over the last decades.

– When we signed the contract on the 21.35 meter long «Hovden Senior» in 1994, everyone thought it was crazy to spend so much money on a coastal boat. But it didn’t take more than a year before it went straight to verse with that kind of boat, says Gunnarstein.

– Now facilities have become an important part of the fishing boats. In «Hovden Viking» there are eight cabins. Four one and four two. In total, a crew of seven to eight men can each have their own cabins. And then they have the gym and good size of the fair.

«Hovden Viking» is rigged to fish pelagic (herring and mackerel), cod and saithe in bulk (RSV chilled), as well as white fish in vessels.

– It is a very versatile boat, which was very demanding to build – when you have to take into account so much. We are increasing the size of the boats to make room for more space, but the subcontractors also tend to increase the size of the equipment and the amount of each component, says the shipyard manager.

 

Prenotato

Work on cutting steel for «Hovden Viking» started at Marine Project in Gdansk in August 2017. The hull arrived at Larsnes just before the holiday last year, and the equipment started on 13 August. In other words, it took exactly four months to complete the boat at Larsnes.

– But we should have had another week to make the final finish, says Gunnarstein. Because there is more than enough to do at Larsnes Mek. Since November last year, they have supplied the boats «Sander André», "Hovden Viking" and "North Sea" to quay at Larnes Mek.«Gunnar K», «Ro Fortune», and now «Hovden Viking».

– Furthermore, we will deliver «the North Sea» in February, and then a pelagic trawler, «Zephyr» to Shetland. It will be towed here in late January and will be delivered for the holidays. Then the next well boat will come to Rostein. It gets a little hectic, Gunnarstein says.

– As it looks now, we are secured work at least until 2021. But it has been a hectic autumn, because we have had two newbuildings lying here at the same time. That is not the goal. We would prefer to have only one new building at a time, and some repairs next door. We have a little too much to do, and it’s been like this for a year and a half now, ”he says.